woensdag 29 januari 2014

Emotional Freedom Techniques.....een oriëntatie.

Vorige week vrijdag heb ik een start gemaakt met de nascholingscurus EFT ( Emotional Freedom Techniques ) bij het Centrum Psychosynthese Holland. In eerste instantie uit - zoals ik dat wel meer bij mezelf tegenkom - nieuwsgierigheid. Wat houdt deze methode in ? Hoe kan en zal ik het ervaren ?
Wat kan ik ermee doen voor mezelf en voor de ander ? En in hoeverre past het bij mijn manier van werken en levensvisie ?
 

Ik citeer:
EFT is een techniek die heel mooi past in het mens- en ontwikkelmodel van Psychosynthese, zowel in therapievorm als zelfhulpmethode.
 
Veel emoties, herinneringen en overtuigingen hebben zich in de loop van het leven vastgezet in ons lichaam en energiesysteem. De lading daarvan wordt door allerlei triggers steeds weer aangeraakt in ons dagelijks leven. EFT is een vorm van energetische psychotherapie die direkt inwerkt op het energiesysteem van het lichaam. Het resultaat is dat de cliënt meer ontspanning en zelfacceptatie ervaart, zichzelf helderder en met meer mildheid kan waarnemen. En vooral dat de emotionele lading afneemt en vaak zelfs verdwijnt. ( CPH ).

 
Een eerste ervaring:
In een voorafgaand - relatief kort - gesprek met de cliënt komt een bepaalde problematiek ( kan ook een verlangen zijn ) in beeld.
Het is niet de bedoeling een zo groot mogelijke context te schetsen. Wel is het van belang de essentie van het probleem en de woorden die daarbij passen helder te krijgen.
 
Aan de cliënt wordt gevraagd een beeld op te roepen dat met het betreffende te maken heeft. Dit roept gedachten en gevoelens op. De cliënt benoemt de intensiteit van de ervaring door op een schaal van 1 tot 10 een passende keuze te maken.
 
B.v. de cliënt voelt zich genegeerd door een voor hem of haar belangrijk persoon.
Dat kan verdriet, boosheid, pijn of gevoelens van verlating, afwijzing, etc. oproepen.
 
De werkwijze:
 
De therapeut kiest korte bewoordingen terwijl hij tegelijk op een aantal triggerpunten klopt.
De cliënt doet mee in tekst en kloppen ( tappen ).
Het eerste triggerpunt is het karatepunt aan de zijkant van de hand. De tekst luidt:
ondanks het feit dat ik me genegeerd voel en mij dat ........ doet, accepteer ik mezelf
onvoorwaardelijk.
Daarna begint het kloppen van de triggerpunten op hoofd, borst, zijde, waarbij het probleem benoemd, herhaald wordt. B.v. Weer dat negeren, ik word genegeerd, hij / zij negeert me.
 
Deze cyclus wordt 3 keer herhaald.
Daarna volgt een diepe ademhaling en de vraag aan de cliënt het beeld opnieuw op te roepen en opnieuw de intensiteit ervan te duiden ( 1-10 ).
Afhankelijk daarvan kan wel of niet hiermee verder gewerkt worden.
Ook kan een onderliggend probleem zich aandienen.
 
 
Het model van de boom geeft de procesgang in het kort weer:
De triggers in de beelden met bijbehorende gedachten, gevoelens, lichaamshouding zitten bovenin ( het bladerdak ). Er is dikwijls sprake van een vicieuze cirkel. Het een roept het ander op, enz.
 
Dat dit gebeurt is terug te voeren op ooit genestelde overtuigingen ( in de stam ), die op zich weer ontstaan staan door negatieve ervaringen in de wortels van "het bestaan".
Deze wortels voeden de overtuigingen.
 
EFT is erop gericht de overtuigingen te veranderen, zodat er ruimte en bewustz\ijn ontstaat voor andere - meer voedende - ervaringen.
EFT leent zich goed voor o.a.
omgaan met en loslaten van gevoelens van angst, schaamte, minderwaardigheid, etc. Spanning, stress, burn-out.
Ongewenste gewoontes, gedragingen, verslavingn.
Belemmerende overtuigingen.\Vergroten van je mogelijkheden, zelfvertrouwen, het vrijmaken van kwaliteiten.
 
 
EFT leert je anders naar jezelf en naar de wereld te kijken.
 
YOUTUBE
 
Op You Tube zijn onder EFT tal van filmpjes te vinden. Het is daarbij wel belangrijk goed onderscheid te maken in het aangebodene.
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten