donderdag 23 januari 2014

De verwondering rond het beeld: chaos wordt onverwacht lyrisch.

Zoals eerder te lezen viel in dit blog werk ik bijna 2 weken met het verkennen van het begrip chaos.
Theoretisch en beeldend. Gisteravond wilde ik het project afsluiten - voor zo ver zoiets mogelijk is - met het neerzetten van een installatie in Orion.
Wie schetst mijn verbazing toen ik daar geheel onverwacht de voor mij perfecte aanvulling vond van het meegebrachte.
 
 
 
Zo kwam er spontaan een transformatie in beeld. Dat wat ontworteld en verdeeld ( staccato ) was kwam verderop weer als groei tevoorschijn.
Zwaar werd licht.
Chaos lyrisch.
Ik ben er blij mee.
 
 
 Bijgaand het voor mij relevante  gedicht van Bert Schierbeek uit De Zichtbare Ruimte.
 
't Begint met chaos
Die onverdraaglijk is en
Dus geordend moet
Dat ordenen is het werk
En maakt de vorm
waarin je ziet
waaruit je werkt
En zichtbaar wordt.
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten