woensdag 15 januari 2014

Lectorium Rosicrucianum

Enige maanden geleden kwam ik in het Lectorium Rosicrucianum in Bergen op Zoom voor de expositie van pastels van Juke Hudig. De mensen , de sfeer en de aankleding van het gebouw maakten mij nieuwsgierig.
Bij thuiskomst kwam ik tot de ontdekking dat dergelijke instellingen in heel Nederland zijn. Ook in Rotterdam. Voor mij een reden om te kijken waar dat dan wel mocht zijn. Ik vond het op de Avenue Concordia.
 
 
Deze instelling wordt ook wel de Internationale School van het Gouden Rozenkruis genoemd.
Een plek waar men zich probeert te verbinden of verbindt met universele wijsbegeerte en spiritualiteit.
Al met al een veelbelovende presentatie.
Er kwam in ieder geval heel veel licht uit het pand, echter het voelde nog te vroeg om naar binnen te gaan en dat kan binnenkort zo maar veranderen.
 
 
De Rozenkruisers gaan ervan uit dat "Licht" het diepste verlangen van de mens is. In dit "Licht" is de Ware Kennis of Gnosis present. Dat is tevens de plaats waar de zoekende mens richting, rust en levensvervulling kan vinden / vindt.
 

( schilderij Henk van der Veen acryl / houtskool )

 
Deze gnostieke of universele leer grijpt terug / vindt haar bron in de oorspronkelijke religies en in de mysteriescholen.
 
 
Bij Universele Leer kun je denken aan Lao Tse, Boeddha, Trismegistos ( Egypte ), het Hermetisch Christendom, de Essenen, de Manicheeën ( Augustinus ), de Katharen en de Rozenkruisers uit de 17de eeuw.
Een breed gezelschap.
 
 
Daniël van Egmond heeft er een boeiend boek over geschreven.
 

wordt vervolgd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten