woensdag 8 januari 2014

Filosofie en inspiratie.

Gisteravond was het weer tijd voor het filosofisch café in Djoj.
Onder leiding van de filosofen J. en A. werden er gedachten uitgewisseld over zaken als oorspronkelijkheid, erkenning krijgen, integriteit, waarom er zoveel mensen met persoonlijke ontwikkeling bezig zijn en last but not least spiritualiteit.
 
In zijn inleiding schetste J. 5 hoofdstromingen in de filosofie:
1. voor Socrates 2. tijdens en na Socrastes 3. het Christendom 4. de moderne filosofie
 5. de postmoderne filosofie.
Hij deed dat aan de hand van zijn hand. Dat vond ik mooi beeldend, mede omdat dat bij mijde vraag  opriep waardoor de overgang tussen de stromingen ontstond. Zijn hand werd zo een diagram met pieken en dalen ( de overgang ).
 
 
En het riep bij mij het boek van Robert Hartzema "Tussen 2 gedachten" op.
Hartzema stelt: tussen twee gedachten ligt de poort naar de vrijheid en een onbegrensde rijkdom aan ervaringen.
In de ruimte tussen de vingers, tussen de gedachtenstromen ( filosofieën ) ligt daar de poort van de vrijheid ?

 
Ik citeer Hartzema:
Kleuren, beelden, geluiden en gevoelens bieden een onbegrensde rijkdom aan ervaringen die overal en altijd aanwezig zijn. Wij zouden kunnen genieten van de grenzeloze openheid en creatieve dynamiek van het leven, en voldoenning kunnen vinden in ons eigen zijn.
Toch voelen we ons vaak afgesloten, in de greep van angsten uit het verleden of bezorgdheden over de toekomst. Zonder helder inzicht in de krachten die ons leven lijken te bepalen, raken we gefrustreerd en onzeker.
Stof tot nadenken.

 
 Zoals Spinoza deed.
Met 2 liefhebbers aan tafel was deze natuurfilosoof uit de 17de eeuw ( God en de natuur zijn hetzelfde / inzicht in de natuur verhoogt de kennis van het goddelijke ) deze avond aanwezig.
Dit leidde tot de discussie over het feit of wij al dan niet over een vrije wil beschikken.
 
Het grootste deel van de gesprekken ging echter naar het verschijnsel dat er best veel mensen zijn die centra als Djoj bezoeken om daar iets te vinden, te ervaren.
En wat dat "iets" dan mag / kan zijn.
Is het verbinding, harmonie, warmte, geluk, zingeving, erkenning, zelfkennis ?
Een spirituele ervaring ?
 
 
Sjamanisme, biodanza, lichaamswerk, yoga, tai chi, hypnose, EMDR, EFT, koorzang, mindfullness, AUM - meditaties, tango, massages, enz. enz.
Het aanbod wordt groter en groter.
 
 
Is het het zoeken naar en het vinden van oorspronkelijke zaken die in de moderne samenleving verloren zijn gegaan of op de achtergrond geraakt ?
Is het een verlangen naar iets dat "meer" dan wel "hoger" of "dieper" of "groter" is ? 
Speelt onvrede met het bestaande daar in mee ?
 
Dat vind ik het aardige van de filosofie.
Net als ik denk dat ik het weet komt er een nieuw vraagteken.
Het beste lijkt mij het aan de betreffende persoon te vragen.
 
 
Terug naar b.v. Spinoza. Als de filosofie van Spinoza mij fascineert en ik kies ervoor vanuit deze basis te leven en te zijn, dan is dat op zich natuurlijk okee.
Spinoza verzette zich tegen de bestaande visie m.b.t. God, Jezus, religie.
Een verzetsstrijder in zijn tijd. Als mijn verzetsstrijder zich daarin herkent dan zal ik snel geneigd zijn hem te omarmen. Het gevaar is m.i. dan wel aanwezig dat ik Spinoza en zijn visie tot de nieuwe "God", de "nieuwe Jezus" verhef. Spinoza als dogma.
 
Zoals een van mijn oude leermeesters onlangs nog schreef: blijf denken in tegenstellingen.
Door dat te blijven doen blijft er ruimte en vrijheid en opent zich mogelijk een middenweg.
De ruimte tussen de vingers ?
 
 
Het laatste deel van de avond ging over spiritualiteit, spirit, geest, contact met geesten, energievelden en intuïtie.
En in het verlengde daarvan de verwarring rond deze begrippen. Omhelzing en afwijzing, om welke reden dan ook, kwamen op tafel.
 
Persoonlijk vind ik dat spiritualiteit niet alleen iets is "uit de hogere sferen", maar dat het belangrijk is dat wat men daar ervaart neerzet de wereld ( bijdragen aan een betere wereld ). Concreet maakt. Gronden, zoals dat zo mooi heet.
 
Al met al was het weer een mooie avond, die meer vragen dan antwoorden gaf.
Zelf ervaar ik het als heel inspirerend en het zet mij aan tot verder onderzoek ( buiten en binnen ).
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten