zondag 2 februari 2014

Gnosis, een eerste verkenning.

Vorige week dinsdagavond heb ik mij aangemeld voor de cursus Rozenkruis en Gnosis.
 Met nog 5 andere deelnemers en 2 begeleiders werd er gestart.
De voorbereiding bestaat uit het lezen van een aangeleverde tekst en dan zien wat dit je brengt.
Daarover wordt dan gefilosofeerd.
 
 
Wat is Gnosis ?
Gnosis is de kennis die nodig is om tot innerlijke vernieuwing te komen. Het gaat dan om diepere kennis en innerlijk inzicht in wereld, mens en religie. Het is "de levende kennis van het hart".
 
 
Dit hart wordt gesymboliseerd door de roos. Deze bevindt zich in het hart van het kruis. Het is het punt waar de horizontale as ( dagelijks leven ) en de verticale as ( licht - duisternis ) elkaar doorsnijden.
Het is het punt, zoals we bij Psychosynthese ook wel zeggen, waar de tegenstellingen ophouden te bestaan.
 
De basisvraag doet mij denken aan de aloude catechismus: Waartoe zijn wij op aarde ?
Het antwoord was naar ik meen: Om hier en in het hiernamaals gelukkig te zijn.
Dat eerste kost vaak moeite. En daarna ?
 
 
Gnosis doet iets soortgelijks. Het zoekt de verklaring - en daarmee de zingeving - van het menselijk bestaan. Hierbij wordt gekeken naar de macrokosmos ( de diepte van het heelal ) en de microkosmos ( het diepste in de mens ).
En het gaat verder: wat is de bestemming van de mens ?
Dat is de terugkeer naar zijn / haar goddelijke bestemming. 

Er werd mij verteld dat als via de verticale as er licht in mijn hart komt dit een fundamentele verandering tot stand kan / gaat brengen. Een zeer persoonlijk proces met verwondering tot gevolg.

Ik kom zelf uit de wereld van de Psychosynthese.Van uit deze psychologie en levensvisie ken ik meerdere wegen om in hartcontact te komen en te zijn. In hartcontact werken met cliënten is fundamenteel. In hartcontact zijn is mooi. Echter er kunnen ook belemmeringen zijn en hoe gaat men daar bij de Rozenkruisers mee om ?
 
En contact met licht, betekent ook contact met de schaduwzijde.
En wat gebeurt daar ?

Mijn eerste indruk is dat aan de hand van een tekst er contact gemaakt wordt met de diepere betekenis van de inhoud. De tekst als affirmatie.
Ik lees. ik denk, ik beschouw en mogelijk ontstaat er geraaktheid / herkenning ( hart ).
En wat als ik de tekst niet echt binnen wil laten of afwijs ?

Ik hoop nog veel te gaan ontdekken.
Mijn gevoel naar het onderwerp, de groep en de begeleiders is okay.
De eerste verbinding is gelegd.
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten