zaterdag 14 juni 2014

Klankschaalconcert.

Het is dinsdagavond 10 juni als ik mij meld bij de zaal van Orion voor een klankschaalconcert. L. heet mij hartelijk welkom.
 
 
In de zaal waar de vloer anders gevuld is met dansers staan nu klankschalen in alle grootten en kleuren.
De Balinese gong is indrukwekkend. Zijn klank nog meer.
 
 
En er zijn ook tal van bijzondere instrumenten en - mentjes, zoals 3 grote pindavormen die bij opening een krekelgeluid geven. Soms zijn er zelfgemaakte objecten, zoals een grote prop cellofaan.

 
We liggen aan weerszijden op matrasjes en meegebrachte kussens en plaids.
Voor we beginnen mag ik mijn hand nog even in een klankschaal met water steken. Deze wordt aangeslagen en ik ervaar een intense trilling in en door mijn hand.
En daar wij voor het grootste deel uit water bestaan valt in te schatten wat er straks met ons gebeurd.

 
Dan is het tijd om te gaan liggen, met mijn ogen dicht en te ervaren wat de geluidenwereld met mij doet. De trilling doet haar werk als van zelf.

 
Tijdens het tweede deel krijg ik een grote schaal op mijn borst en een nog grotere op mijn buik. Ze worden aangeslagen en de trilling komt diep binnen.
Daarna is er thee en mogen we van alles vragen.
Als ik wat later naar huis ga voel ik me heel energiek en licht. Ook bemerk ik dat er ruimte is gekomen in de aanhoudende gedachtenstroom.
Mijn visie is breder geworden.
Mijn bloeddruk veel lager als normaal.
 
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten