zondag 8 januari 2023

Vissen in Huissen. Een workshop.

 Vissen in Huissen......... Een workshop.


De laatste keer dat wij, Michiel, Annemarie, Tijmen, Mette, Siebe en ik bij elkaar waren geweest was eind 2021. En zo ontstond het plan weer eens samen te gaan vissen....sorry, schilderen. Reeds vele malen eerder had dat bijzonder werk opgeleverd en ongetwijfeld zou dat nu ook weer zo zijn.

 

Dus reed ik op zaterdagochtend naar Huissen, waar de tafels al leeggemaakt waren. Maar eerst koffie, terwijl de meeste kinderen ongeduldig bewogen. Ze wilden weten wat er vandaag op het menu zou staan en wilden gelijk beginnen. 

Na het uitpakken en ordenen van de doeken, kwasten, waterpotten, doeken en potloden kon de verf op de bordjes gedaan worden. Ik beschouw dat als mijn taak, omdat er anders spontane verfwinden kunnen gaan waaien. De verf komt dan overal, maar zelden op het daarvoor bedoelde palet.

Nadat we eerst nog even ter inspiratie naar Jutta Leerdam hadden gekeken ( spoilers naast de ogen en een lief hartvormig vissenmondje......het kwam later terug in het werk van Mette ) onthulde ik het thema van vandaag : Vissen ! 


Ik demonstreerde het principe van de Vesica Piscis.

 Door die te gebruiken had je meteen jouw spontane vis , inclusief staart in beeld: dik of smal, wat er gebeurde. Verder was er geen voorschrift. Iedereen kon spontaan aan de slag en ontwikkelde zijn of haar eigen visbeeld.

We werkten hard en om half 5 was het tijd voor de expositie van onze collectie. En dat was niet niks.Er bleef ook nog veel verf over en dat werd gebruikt om een vuurtje te stoken.

Het was weer een heerlijke creatieve middag geweest. Dit gun je elk kind en iedereen die zich nog kind durft te voelen.


Huissen, 7 januari 2023.
Henk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten