vrijdag 20 januari 2023

Er gaat nog iets heel moois gebeuren.

 

 Een avondje cabaret met met Viggo en Peter.

Karel belde. Of ik tijd en zin had om mee te gaan naar het Isala theater in Capelle aan de IJssel. Hij had een kaartje over. Onmiddellijk liet ik alles uit mijn handen vallen, maakte een dansje en zei: ja ! Ik had overigens geen idee waar ik naar toe ging. Het ging deze avond om een cabaretvoorstelling van Peter Heerschop en Viggo Waas. Ik kende hen nog wel van het historische Kopspijkers en een enkel televisie optreden. Maar verder ?

 Deze mannen genoten echter een grote populariteit, want de zaal was geheel uitverkocht. In de foyer zag ik door al die lange mensen ( de Olvarit-generatie ) de garderobe niet meer. Gelukkig wist Karel dat nog wel. Het podium zag er sober uit. Een soort podium annex boksring. En een Rad van Avontuur met allerlei onduidelijke papieren ( met daarop de belevenissen van het duo Viggo en Peter ). Ook een kistje voor Viggo en een wandmeubel voor Peter. De inhoud ervan werd geleidelijk duidelijk: hun hulpstukken. Meestal om elkaar mee om de oren te slaan of te toeteren.


 De voorstelling begon heel verrassend. Beide heren droegen een bolhoed en deden een bekend dansje van Stan Laurel en Olivier Hardy. De speelwijze van deze kanjers uit de stomme film bleek een rode draad tijdens de voorstelling. De veelal slachtoffer zijnde Stan, hier Viggo en de meer dominante dader, hier Peter waren duidelijk.
 

Daarna kondigden beide heren aan dat er nog iets moois zou gaan gebeuren ( de kers op de taart ). Het was een uitspraak met een dubbele betekenis. Enerzijds was het gekoppeld aan hoop, anderzijds was het een verwijzing naar veel persoonlijke en maatschappelijke ellende.

Zo kreeg Viggo tijdens de ( echte ) training een herseninfarct. Een onderwerp wat daarna in beeld en tekst op een confronterende wijze werd gepresenteerd. Confronterend zeker voor wie dit eerder van dichtbij heeft meegemaakt. Natuurlijk weten ze er ook een komische draai aan te geven, waarbij Willem Alexander ( Wie is de koning ? ) een bijdrage mocht leveren.

Steeds werd er aan de hand van het Rad een oude herinnering aangevoerd, waarbij samenwerking en vriendschap een belangrijke rol speelden.

Maatschappelijk gezien was het stuk over misbruik in de turnsport een topper. Viggo gekleed in een schlemielig turnpakje was het slachtoffer van de arrogante coach Peter. Een man die onder het mom van begeleiding zijn handen de vrije loop liet.  Ook de bokspartij, waarbij elke klap geluidstechnisch optimaal begeleidt werd was vond ik erg leuk.

Het was veel, heel veel. Er werd veel gelachen en terecht ( zoals bij de beeldende vertelling van Viggo hoe zij vroeger van theater naar theater trokken en wat zij met de tijd tussen de voorstellingen deden. Een fysiek hoogstandje zal ik maar zeggen. De voorstelling werd afgesloten met het Laurel en Hardy-dansje. Ontwapenend met daarna een welverdiend applaus. Karel bedankt.

Dat er iets moois te gebeuren stond werd buiten realiteit: de eerste sneeuw van dit jaar. Het werd krabben, glibberen en glijden. Laurel en Hardy, Peter en Viggo zouden dit mooi in beeld kunnen brengen. 

Alhoewel: mij lukte het ook.

Capelle aan de IJssel, 19 januari 2023.

Henk.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten