maandag 30 januari 2023

HBO MAX : Game of Thrones.

 

HBO MAX: Game of Thrones. 

Enige tijd geleden kreeg ik van KPN de aanbieding om HBO MAX, de streamingdienst, gedurende 3 maanden te ervaren. Gratis. Nu was ik vrij recent, voor de zoveelste keer, bij Netflix weggegaan. Ik had er erg genoten van Vikings, Ozark, The Last Kingdom, The Crown, Breaking Bad en Homeland. Topseries, die voor mij schril afstaken tegen het resterende aanbod wat veel neerkwam op zinloos geweld of als vulmiddel om te vullen. 

 
Net voor het verstrijken van de termijn ben ik toch ingestapt. Motivatie ? Game of Thrones, veel over gehoord, maar nooit gezien ( nou ja enkele fragmenten waarvan ik niets begreep ). En ik kan niet anders zeggen: het werd een avontuurlijke, boeiende reis die opgehangen was aan veel universele en symbolische thema's. Helaas ook nogal eens gewelddadig. Ik heb de serie later nogmaals bekeken met behulp van de "doorspoeling" en wat mij dan opvalt is dat de dialogen en de mensen daarachter meer uitgediept raken.

 

Het werd een geboeid meeleven met de familie Stark ( en hun wolfshonden ), de opkomst van Daenerys Targaryen, Jon Snow, het Huis Lannister en al die andere huizen die strijden om de macht over de 7 koninkrijken in Westeros en Essos. De dreiging van de Wildlingen, het Dodenleger, vooralsnog tegengehouden door een muur van ijs en de "Nachtwacht". Met vanuit de lucht de 3 draken van Daenerys.

Er zijn goede integere mensen, draaikonten en door en door slechte types. Er valt dus veel te vinden, af te wijzen en te supporteren. Tussendoor reis ik van IJsland, naar Kroatië, Marokko, Ierland, Schotland, Spanje en Malta. Prachtige locaties. Onderweg ( 78 afleveringen ) sneuvelen veel helden en schurken.
 

Gelukkig niet allemaal, zodat er tijdens de finale geïnventariseerd kan worden. Dat Daenerys ( die alles in zich heeft om verliefd op te worden ) daar niet meer bij is is jammer, maar begrijpelijk. Het ging uiteindelijk om een betere wereld, die zij uiteindelijk ook niet waar kon maken.

Al met al : een fantastische fantasyserie. Ik heb ervan genoten. KPN en HBO bedankt.

P.S. Wat kun je dan nog gaan kijken na deze serie ? Het werd het meest recente drakenverhaal: House of Dragons, dat 200 jaar eerder speelt en Boardwalk Empire dat speelt in Atlantic City en waarin veel gerookt wordt. En meer dan dat. Ook de moeite waard. Het eerste seizoen van The White Lotus was erg leuk, maar ging voor mij in het zwakke seizoen 2 ten onder.
En toen ervoer ik hetzelfde als bij Netflix: de rest van de programmering steekt er bleekjes bij af. Helaas.























Geen opmerkingen:

Een reactie posten