maandag 4 november 2013

Monumentendag Bergen op Zoom

Het was zondagmiddag en zowaar enige tijd droog. Een mooi moment om even naar Bergen op Zoom te gaan in het kader van de monumentendag.
Het eerst waagden wij ons in de Gevangenpoort.
Normaal loop je er onder door de stad in , maar nu was ook de deur open.
 
 
Het werd onze eerste wenteltrap. De structuur van muur, het touw en de trap riepen bij mij het beeld op van een berg beklimmen en zo voelde het ook.

 
Boven waren de cellen en dat viel ontzettend mee: relatief mooie lichte kamers met stevige muren en uitzicht op de Lievevrouwestraat.
 
 
Beneden lag het filiaal van de Artotheek waar de bekende Alex K. exposeerde. Een man naar mijn creatieve hart. Hij schildert heel spontaan. Met name zijn subtiele en speelse potloodstreekjes en de bijzondere gelaagdheid van materiaal vielen mij op.
Helaas geen beeld.
 
 
De volgende bestemming was "de Peperbus". De Peperbus is het bovenste stuk van de lokale kerktoren die in de plaats was gekomen van de vorige piek die er ca.1747 door onbesuisde Fransen af was geschoten.
 
 
We konden ernaar toe lopen, 138 treden, heel erg smal, heel erg koud en tochtig met als enig houvast een touw dat strak op de muur zat.
 
 
Af en toe was er nisje, zodat de tegenliggers veilig konden passeren. Onderweg kreeg ik een heel goed contact met mijn hart, mijn longen en mijn bovenbenen.
Boven gekomen stond er zoveel wind dat uitademen een hele onderneming was.
De Peperbus werd een onvergetelijke ervaring, die nog sterker werd toen J. later bij een glaasje rode wijn vertelde dat ze in een bui van spontane overmoed hiervanaf getokkeld was.
 
 
Opvallend was de nabijheid van groot water. Leek zo op Bergen op Zoom aan Zee.
Daarna liepen wij weer heel voorzichtig naar beneden.
Een brede dame onderweg maakte het zelfs nog spannend.
Tijd voor de volgende excursie: De Divina Comedia van Dante in pastels.
Dat zou vast anders worden.
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten