donderdag 2 mei 2013

Van de Turkse tandarts tot 3 schilderijen.

Ja, daar zat ik dan om half 3 bij M. voor een middagje schilderen. Met een kopje thee, een stroopwafel en mijn voortand in mijn hand - die 2 dagen eerder door mijn tandarts zo mooi bevestigd was.
En daar mijn tandarts nu op vakantie was kwam ik terecht in het Oude Wilde Westen: de St.Mariastraat 75. Het was even wennen. Zo multicultureel had ik nog zelden meegemaakt. Er liepen een heleboel ( vrouwelijke ) Turkse tandartsen rond en ik probeerde te gokken wie mij zou gaan helpen.
 
Na korte tijd kwam zij tevoorschijn, gekleed in een lang wit en roze gewaad met roze hoofddoek. De donkere jas had zij toen aan de kapstok hangen.
Haar assistente was ook erg aardig.
 
 
Kon ik mij aan deze beide vriendelijke dames overgeven ?
Ze deden een soort transparante lasmaskers op.
Er werd een foto gemaakt, waarbij ik even licht in haar vinger beet ( wat nu net niet mocht ).
En toen werd mijn wortel gechloord, mijn tandvlees geanesthetiseerd en tenslotte werd de tand met kunsthars en zaklantaarn bevestigd.
Ik zag een hoge rekening verschijnen, maar zie voor slechts 36 euro ( excl.parkeergeld ) had ik een all-inclusieve in Turkije gehad en kon ik weer breed glimlachen.
 
Het was inmiddels spitstijd en via sluiproutes belandde ik snel thuis voor het diner.
 
Inmiddels wachtte M. geduldig op mij met kwast en palet.  En 6 uur later dan beoogd doopten wij de penselen in de verf. Het eerste wat zich aandiende was mijn voortandkroon met aan beide zijden een tandarts.
 
 
Meteen daarna nam mijn veelkleurigheid grote vormen aan. Ik had iets met een boom ( goed geworteld ) en niet zo'n beetje ook. Aan de voet van de stam zagen M. en ik iemand aan het werk.
 
 
Inmiddels was het al laat geworden. Er wilde nog iets gezien worden en de ervaring van deze middag kreeg vorm in een prachtig Aramees gedicht, waarvan ik de strekking voor mij houdt.
Met dank aan M. zonder wie dit allemaal niet mogelijk was geweest. 
Het was weer mooi geweest.
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten