vrijdag 8 januari 2016

Plato: de allegorie van de grot.

Afgelopen dinsdagavond stond de bijeenkomst in het filosofisch café bij Djoj voor een belangrijk deel in het teken van Plato en de allegorie van de grot.
Die grot ziet er zo uit:
Mocht je het verhaal erbij willen lezen, dan biedt Wikipedia daar de mogelijkheid voor.
Primair schetst Plato een langdurige ontwikkelingsweg die de koning/filosoof dient te gaan, alvorens hij in staat is om te kunnen regeren.
En zoals de filosoof Albert Wessendorp recent nog aanvulde: niet iedereen kan regeren. Het gaat erom dat ieder zich naar zijn / haar mogelijkheden ontwikkelt en op die plaats komt waar hij / zij zichzelf het best kan realiseren ( zelfrealisatie ).
Waarbij ik aanteken dat het UVW dit van Plato heeft overgenomen ( vermoedelijk onbewust ).
Als creatief therapeut die een sessie met Plato doet zie ik het volgende gebeuren:
Ik vraag: beste Plato schets eens met potlood en papier jouw innerlijke mensbeeld en zie:
daar is de grot: zijn grot. 
En tevens een universele grot. Iedereen heeft er een.
Plato's schetst geeft dit in al haar beperkingen weer. Deze beantwoord niet aan het ideaalbeeld van "De Schets", die zich ergens boven in het licht zou bevinden.
Plato's schets is een afspiegeling ervan.

De eerste associatie die ik krijg is er een van het menselijk lichaam. Beneden de buik ( onderbuikgevoel ? instinctief ), boven de kruin ( verlichting, inspiratie ).
Over het stuk ertussenin lopen de meningen uiteen.
Wat mij verder vanaf het eerste moment opvalt is dat er beneden sprake is van een soort van hel en boven een soort van hemel en de verbinding daartussen.
Een bekend beeld. Vooral ook in het Christendom.
 B.v. de Verrijzenis van Christus uit de dood.
En in de Hemelvaart van Christus en van Maria.
 
 Het beeld is ook terug te vinden in de Jacobsladder:
In de Divina Comedia van Dante. Dante wil naar zijn geliefde die in Hoger Sferen is, maar voor hij naar haar toe kan gaan moet hij eerst door de hel en het vagevuur. 
Boven wacht zijn beloning in het Licht: Beatrice, de 7 hemelen en nog veel meer.
Ook in de Joodse religie is de gang van beneden naar boven in beeld gebracht in de Kabbala: 
de Levensboom:
En daarmee beland ik dan bij systemen uit de meer Oosterse culturen, 
zoals de Kundalni-stroom:
En de leer van de Chakra's.
Eigenlijk ook een Jacobsladder.
Het gaat hierbij dan meer over verticale ( energie ) stroming.
Van grofstoffelijk naar fijnstoffelijk, van materie naar geest.
Of van trauma met bijbehorende problematiek naar kwaliteit en gezondheid.
De Italiaanse psychiater Roberto Assagioli ( tijdgenoot van Freud en Jung ) brengt psychologie en een spirituele weg samen in zijn Psychosynthese.
Hij ontwikkelt het zgn. Eimodel ( een model van de menselijke psyche ) waarbij sprake is van een lager, middelste en hoger onbewuste.
De grot van Plato is hier ook aanwezig.

De maatschappij van Plato is ook een hiërarchische: bovenaan de goedopgeleide koning en de filosofen. Daaronder de wachters en daaronder de rest ( in de voor hen meest geschikte positie ).
Een maatschappijbeeld dat wij nog altijd kennen.
En dan maar hopen dat het etisch besef aan de top ( de macht ) groot is.
Met dank aan dreamtime en al mijn mede-filosofen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten