woensdag 8 oktober 2014

Op bezoek bij Mark Rothko.

Elke keer als ik in contact kom met Mark Rothko's latere, meer meditatieve, werk fascineert het mij.
Het is zoveel meer als kleurvlakken op een doek. 
Voor mij is het de weergave van een staat van zijn. 

 En dus wilde ik de kans niet onbenut laten om zijn werk "in levende lijve" te zien en te ervaren.
Het Haags Gemeentemuseum kwam daardoor op het programma. 
Daar aangekomen ( gratis parkeren....waar vind je het nog ? ) vond ik een lange rij grijze golvers die ook wel een Rothkoootje wilden zien.

 Met de beoefening van geduld lukte het mij om gereduceerd ( in prijs ) binnen te komen. De Rotterdampas ( niet vergeten ) bracht een korting van 8,5 euro.
Het Museum had veel gedaan om Mark in het zonnetje te zetten: schilderijen, boeken, posters, kaarten en zelfs tassen in zijn meditatieve kleuren.
Allemaal heel verleidelijk.



 Op de bovenetage was zijn werk chronologisch in de zalen geordend. Zijn vroegere werk deed mij eigenlijk niets. Daar ging ik snel aan voorbij. Ik kwam voor de grote vlakken.



 Er was gelukkig voldoende ruimte om enige tijd in stilte voor de diverse grote doeken te staan en deze te laten binnenkomen.

De behoefte om de schilderijen te fotograferen was groot - maar mocht dat wel ? Ja zeker. Zelden heb ik zoveel foto's zien maken. Het verlangen om meer mee te nemen als "het moment" was groot.

Waar ben ik hier ? Wat zie ik ? Wat voel ik ? En hoe ziet het er heel dichtbij uit ?
Fascinerend.
Wat mij ook opviel was de mildheid van het publiek. "Men " hield rekening met elkaar alsof we dat vantevoren hadden afgesproken. Geen enkele dissonant. Of hoorde het bij de aard van dit werk.


Het latere werk van Mark wordt steeds donkerder. Dat lijkt op afstand iets sombers, depressiefs te hebben totdat je er vlak voor staat: een bijzondere intensiteit kwam naar mij toe. Veel diepte, stilte en ruimte.


Dan ben ik echt aan een expressootje toe. Dat hebben ze hier in navolging van het Rijksmuseum opgelost door de binnenplaats met glas te overkappen.
Het ziet er gezellig uit. De koffie is prima. De stoel een verademing na al het staande innemen.


Daarna ga ik nog een keer terug voor de meditatieve doeken waar een toelichting bij wordt gegeven:



Mark Rothko bedankt voor een bijzondere ervaring.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten