zondag 24 augustus 2014

Dag van de Romantische muziek.

Het was al weer jaren geleden dat ik het Forellen-quartet in de tuin van het Park in Rotterdam had mogen beluisteren. Vandaag was zij er weer: de dag van de Romantische muziek.
In het prettige gezelschap van astrologe J.H. reisde ik per ondergrondse naar het Eendrachtsplein. Een toepasselijke naam als het om de Romantiek gaat.
 
 
We belandden al heel snel in een wonderlijke wereld. Zo was het talud van de Westzeedijk volgeprikt met kleine spandoekjes met daarop mooie tekstjes, die wij niet allen lazen omdat wij voor de muziek kwamen.

 
Gelukkig zagen wij de notenboom en daar achter de heg, daar zou het gebeuren. Achter de heg viel het wat tegen. Er zaten honderden mensen te kijken naar iets dat blijkbaar net was afgelopen.
Iets verder ontmoetten wij een Lippizanerpaard die vanochtend had deelgenomen aan een ballet van Scapino.
 
 
Ja er was veel te zien. Zo waren er dames die een pluim van hun baas hadden gekregen.


En andere dames die het dejeuner sur l'herbe voor mij deden herleven.
Keurig gekleed dat wel.

 
Eindelijk klonken er klanken van ver. Hoog, zuiver en ook ietwat angstig. Ik hoor een vrouw in nood zei ik tegen J. Merkwaardig genoeg zaten er veel mensen naar te kijken zonder iets te doen. Sommigen met hun ogen dicht.
 
 
Dichterbij komend zag ik dat er niet zozeer sprake was van hoge nood,
maar meer van een hoge noot. Nadat wij haar jurk bewonderd hadden gingen wij verder.
Een piepjonge xylofonist trok onze aandacht en hij deed het leuk
 
 
En daar wij geen picknickmand of zeiltje bij ons hadden en het ook steeds drukker werd, besloten wij naar "Schoonoord" te gaan. Een tuin met veel bijzonders op het gebied van groei.
 
 
Zo waren er planten met zulke grote bladeren dat wij er met verbazing naar keken. Dit waren de bladeren die de grootste nood van Adam en Eva hadden gelenigd na de zondeval ( bij grote bladeren slaat mijn fantasie altijd wat op hol ).

 
De volgende stop - wij waren toch wat dorstig geworden - was op het zonnige terras van de Kunsthal, waar wij de gezelligheid deelden met een drukke Antwerpenaar en een blond jongetje dat op zijn ouders schoot. De serveerster was vriendelijk en behulpzaam.
De mintthee en het tapje gingen erin als..........

 
Iets verderop op het grote Museumplein, annex Openluchtbioscoop, was een gezellige multiculturele markt, waar mensen op creatieve wijze hun spullen probeerden te verkopen.
Zo was er een koffie en theeshop, ondergebracht in een VW-kever. De thee op de motorkap, de koffie werd aan het achterraam getapt. Gaaf !

 
De muziek ging hier van klassiek over in pop. De band zorgde voor een goede nazomermiddagsfeer en stem van de zangeres was zodanig mooi dat ik er meteen mijn stoel ervoor omdraaide.

 
Even stond ik op het punt ( water in de mond ) om een broodje met Argentijnse worst aan te schaffen.
Maar ik bleef sterk en principieel ( gebeurt wel eens ): geen hapje tussendoor - een principe dat ik de laatste dagen bij allerlei gezellige bijeenkomsten wat had verwaarloosd.
 
Tijd om naar huis te gaan. Onderweg vertelde J. mij dat zij had gezien dat mijn Maan in Leeuw stond en ik vond dat mooi kloppen met de ervaring van gisteren nog zo dichtbij.
Na wat research ( dank je J. ) was de beeld mij op het lijf geschreven.

Voorliefde voor

Afwisseling • Mentale stimulansen • Op de hoogte zijn • Zich verbonden voelen • In beweging blijven

Afkeer tegen

Voorspelbaarheid • Pummels • Sprakeloos zijn • Op iets vastgepind worden • Vastgeroeste gewoontes
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten