donderdag 12 september 2013

Van strafrechter naar boerenbrood met oude kaas en appelstroop.

Toen A. mij voorstelde op bezoek te gaan in het gerechtsgebouw op de Kop van Zuid vond ik dat een leuk idee.
Nu nog trouwens.
We stapten zo uit de metro het gebouw binnen. D.w.z. eerst moesten onze zakken leeg en broekriemen af. Anders konden we niet door de metaaldetector.
 
Even overwoog ik nog een foto van de ingeleverde spullen te maken voordat ze door de donkere kamer gingen ( je weet maar nooit ), maar dat zou geen beste eerste indruk zijn.
Voordeel was dat A. hier jaren gewerkt had, overal welkom werd geheten en daar ik niet van zijn zijde week voelde ik me al snel deel van de justitiële familie.
 
 
We belandden bij een bijna 2 uur durende zaak voor de strafrechter. Geen oude wijze man met een grijze pruik, maar een vitale, jonge, lichtgetinte vrouw die blijk gaf van veel helderheid en breed inzicht. Ja, ik zat in de bewondering.
Achtereenvolgens hoorden wij de rechter, de verdachte, de officier, de advocaat, enz.
Inhoudelijk kan ik natuurlijk over de zaak weinig melden ( plaatsvervangend ambtsgeheim ),
maar duidelijk werd dat als de verdachte alleen geschilderd had, hij hier niet had gestaan.
Hij was blij met de uitspraak. Wij met het geheel.
En nadat ik de rechter gecomplimenteerd had met haar kwaliteiten werd het tijd voor koffie ( ik had moeite om afscheid te nemen ).
 
 
En na een eerste koffie met broodje in een lokale coffeeshop wilde A. terug naar huis. Maar mijn reislust was gewekt en tegen de harde wind in gingen we naar de nieuwe Lantaarn -'t Venster- gebouw, dat echt mooi en licht was.
 

Na een eerste verkenning zagen wij de prachtige koffiebar aan de Maas en ja, dan kun je niet zomaar weggaan. En opnieuw werd het koffie met de lokale lunchlekkernij: Bruin boerenbrood met oude kaas, appelsnippers en appelstroop. Het smaakte uitstekend.

 
Een dringende oproep maakte dat wij weer naar huis moesten en nadat we buiten nog even omhoog gekeken hadden reisden we met de metro terug.
 
 
Een welbestede dag, waarbij ik wel geleerd heb dat als je boos wordt in het verkeer of op het politiebureau, het beter is ook daar tot 10 te tellen of iets anders te gaan doen.
Dat is eigen wijsheid.
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten