zondag 29 september 2013

Haute Coiffure

Of ik mee wilde naar het verjaardagsfeestje van C ?  C. heeft samen met haar dochter R. in december een hightec kap- /nagel- en massagesalon geopend.

Dat is een wereld die ik nog niet zo goed ken en met de afspraak dat ik mij niet zou laten knippen gingen we - met armen vol gladiolen - op stap.
 
 
C. woont in een klassiek huis, dat van binnen mooi, modern en met veel glas gerestyled is. Een glas in lood raam in de kastdeur herinnert aan de oorsprong.
Het was er gezellig en druk en er waren veel aardige mensen die dikwijls prebrabants ( beetje Tineke Schouten ) spraken, wat door mij niet altijd te volgen was.
 
Met R. ontstond veel plezier over konijnen met brillen op ( er stonden worteltjes op tafel ) vooral toen we aan de hand van bewegingen ontdekten dat er twee in de kamer zaten.
 
 
 
Achteraf bezien ( bij thuiskomst ) had ik beter nog meer worteltjes kunnen eten ( zie vervolg ). Er liep ook steeds een poes door het huis - steeds daar waar zij niet mocht zijn - die op zoek leek naar een smakelijk brokje.
 
 

Op het moment van afscheid wilde C. ons heel graag de nieuwe salon laten zien. Dat was heel eenvoudig: via de tuin en de bedrijfsingang stonden we er.
 
 
Kosten nog moeite waren gespaard om het zo perfect mogelijk te laten zijn.
 De kapsalon als kapsel.
C. wil haar cliënten een moment van geluk laten ervaren.
 
 
 Veel ruimte, veel licht, geluidsdemping, spiegels, Japanse decoratieve accenten en wanden vol crêmes en lotions die de wereld van de eeuwige schoonheid - in ieder geval zo lang mogelijk - in stand kunnen houden.
 
 
Er is ook heel veel mogelijk, zoals: kuifknippen, een spiraal permanent, een kerastase homme ritueel, hete stenen, etherische olie naar smaak en een indiaanse hoofdmassage. Het baby knippen vond ik wat griezelig klinken, maar het feit dat er werktekeningen zijn om de juiste wenkbrauw te creëren vond ik een eye-opener.
 
 
En na deze uitgebreide rondleiding werd het tijd om terug te gaan naar C.'s woonhuis. Daar kwamen het konijn, de worteltjes, de eye-opener en de visagie in een klap tesamen: daar waar ik een deur meende te zien bleek een glazen wand.
 
 
De dreun kwam flink aan. Dat was het moment waarop C. mij had kunnen knippen, maar zij schrok zelf ook.
Na deze spontane en effectieve "skin resonance" kwam ik thuis.
Het was weer een bijzondere avond geweest.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten