zondag 30 oktober 2022

Een schilderworkshop. "Glas in lood".

 Schildersworkshop "Glas in lood".

29 oktober 2022.

Op zaterdagmiddag komen met we 4 samen voor een workshop. Het thema "glas in lood" zal daarbij een leidraad vormen. Immers het materiaal waar we op werken is niet transparant. Het gaat om de illusie die het beeld gaat geven. Het thema kan zowel concreet als intuïtief uitgewerkt worden.

De basiscondities zijn klaar. We werken met acryl op aquarel- of zwaar tekenpapier. Maar eerst is er tijd voor een voorstelronde met een door Eugenie gebakken "tarte á poire ", koffie en thee. Hier vanuit vogelvlucht perspektief.


En dan gaan we aan de slag. Ieder op een eigen pad met eigen voorstellingsvermogen. Op weg naar datgene wat nog niet eerder te zien was.
Na verloop van tijd verschijnen de beelden, die soms om een pauze vragen, om dan verder uitgewerkt te worden.

 In deze beide werken van Malke verschijnen 2 intuïtieve werelden. De eerste geeft, los van de voorstelling, het glas-in-lood principe weer. Er is een glazen wand, die lichtdoorlatend is. Door de vrije vorming van het "lood"suggereert zij via kleurschakeringen het landschap.

Hoe anders in het tweede schilderij, waarbij het lijkt of je als kijker via het omkaderde raam van een helikopter cockpit uitkijkt op een landschap beneden. Daar is een veelkleurig woestijn of berggebied te zien. De helikopter beweegt en geeft een momentopname alvorens verder te vliegen.

Yvon werkt graag met intense kleuren. Zij houdt zich meer bij het concrete beeld dat zij een persoonlijke vorm geeft. Hier is de glas-in-lood voorstelling in gelaagdheid aanwezig. Een licht omkaderde onder - achtergrond en een krachtige omkadering van de vaas met tak ( primaire kleuren in de vaas en zachtere mengkleuren in de blaadjes geven een mooi contrast ).

Bij Eugenie speelt de omkadering vooral een rol bij datgene waarop de boom is geworteld. Dat maakt het voor mij mysterieus. Schijnt er een licht vanuit de grond ? Of word ik als kijker uitgenodigd in de ruimte daaronder te mogen kijken. En geeft het tweede schilderij daar antwoord op. Elementjes die in de eerste voorstelling los komen zijn daaronder veelvuldig aanwezig.


Wat is hier te zien ? Veelal gezellige vormpjes om onze fantasie op los te laten. Daar komt nog bij dat de kleurstelling momenteel erg geliefd is in babykamers en spullen. Eitjes ? Nieuw leven ? Het blijft een wereld van vraagtekens. Een ding is voor mij wel zeker: Licht, de transparantie en de zachtheid van de tinten en kaders.



Tussendoor, niet onbelangrijk bij een dergelijk intensief proces, heeft Malke een hartige mandala gemaakt en heeft Yvon een bijzonder getinte rosé uit haar Dordogne voorraad meegebracht.

Zelf begin ik met een stormachtig groen geval, waarin alle lood ver te zoeken is. Dat voelt als nodig, maar roept ook twijfels op aan mijn verzonnen thema. Ik besluit in goed vertrouwen het doek te parkeren om er later bij terug te komen. Dan maar eerst wat concreets: De eerste opzet had ik al gemaakt, maar er ligt nog veel werk te wachten tot het naar mijn zin is.


Tussendoor kijkt ik zijdelings naar mijn groene wereld en besluit dat het tijd is om het lood te gaan leggen. Het gebeurt puur intuïtief en het duurt even voor ik er blij mee ben ( wat toch het mooiste is, al hoeft het niet ). Beneden pakt het wat donker uit, terwijl boven de zon doorbreekt.
 

Dan is het tijd om op te ruimen. Ik verzamel dan graag alles verfrestjes op de bordjes. Tijd voor een 20 seconden schilderij. Het begin van een volgende inspiratie en een schilderij.

Het was weer een mooie middag met mooie mensen, mooi werk, veelkleurigheid en ruimte om creatief te kunnen en mogen zijn.

Henk, Rotterdam, 29-10-2022.

 

En als de creativiteit gaat stromen, komen er tal van associaties tevoorschijn. Zo benadrukt Yvon haar scheppingskracht en veelkleurigheid in haar textiele werk.


 Wat bij mij de associatie met het werk van Zhuang Hong Yi oproept. Bij hem geen textiel ,maar rijstpapier en acryl op doek.


En terwijl er in de Kunsthal een unieke 56 meter lange foto van het tapijt van Bayeux ( reis  naar Hastings ) wordt geëxposeerd ( Tim Walker ) , is Jennifer Tee ( lijkt ook groots op reis ) een inspiratiebron voor Eugenie.

Wordt vervolgd.......



Geen opmerkingen:

Een reactie posten