vrijdag 15 december 2017

Op zoek naar de Orval.

Op zoek naar de Orval.

Tegenwoordig is bij de meeste supermarkten en slijters een breed assortiment aan bieren te vinden. Dankzij de grote belangstelling kiezen veel brouwerijen voor massaproduktie.
Een uitzondering daarop vormt de Abdij van Orval. De cisterciƫnzer monniken kiezen ervoor inkomsten te gebruiken voor onderhoud en liefdadigheid.
Een unicum in deze tijd.
Al met al een goede reden om daar het komend voorjaar eens naar toe te gaan immers hun motto is als volgt:  Alle gasten die aankomen moeten worden ontvangen als Christus zelf,want Hij zal eens zeggen : "Ik kwam als gast en gij hebt Mij opgenomen." 
Sint Benedictus.
 Maar nu terug naar 14 december. Een regenachtige dag met een zonnetje aan de zuidgrens: BelgiĆ«.
Even richting Antwerpen rijden en de afslag Meer / Zundert nemen. Bij de kruising rechtsaf. Na 300 meter tanken: de benzine is hier 10 cent per liter goedkoper.
Helaas: mijn tank zat nog vol. Ik had de wind vandaag in mijn rug.
En dan de weg volgen tot links de Carrefour opduikt. En daar, ja, en daar hebben ze Orval in overvloed. Hadden eigenlijk, want de voorraad ging met mij mee. In deze Carrefour worden ook permanent verse, krokante warme worstebroodjes gemaakt. Als ik dit opschrijf loopt het water mij al weer in de mond. Dus 2 ervan meegenomen. Een voor vandaag en een voor morgen ( ik ga het in ieder geval proberen ). Ook wat abdijbroden en kazen. Expeditie nu al een succes.
Het consumeren van het broodje doe ik het liefst met verse koffie aan mijn favoriete vismeertje in De Mosten, een recreatiegebied in de buurt van Meer. Daar is het ook genieten van de stilte. Geen visser te zien.
Daarna - verteren is een goede zaak - was het tijd voor een wandeling door het natuurgebied, aangemoedigd door een heerlijke tekst op de plaatselijke schutting.
Er was geen kip, hond of mens te zien ( nou ja verderop een keer ). Het water, het strand, het zwembad lagen erbij, alleen voor mij.
Grappig Belgisch vond ik het bordje "Poortje Sluiten". Daar spreekt vertrouwen uit naar de mensheid en dus deed ik mee.
Soms kwam er zelfs een zonnetje door. Iets wat op dat moment in Nederland geheel ontbrak. Ja in Meer heb je Meer.
Teruggekomen bij mijn Mobile Home keek ik nog even achterin: daar lagen zij: de jongens van Orval. Altijd met 4. Een mooi gezicht.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten