zondag 15 maart 2015

Symposium: symbooltaal van de Bijbel

Als we op zaterdagochtend tegen 11.00 uur binnen komen in het Lectorium Crusianum In Bergen op Zoom staan de koffie, thee en koekjes klaar en worden we al snel door een aantal aanwezigen herkend. Altijd leuk.

 We zijn hier voor een drietal lezingen m.b.t. de symbooltaal van de Bijbel. En de ervaring dat deze symposia een hoogkwalitatief karakter hebben zijn we ook deze keer benieuwd.
De totale inhoud weergeven of samenvatten is niet te doen gezien de grote hoeveelheid informatie en de discussies na afloop. 
Wel wil ik een paar opmerkelijke items vermelden die mij het meest zijn opgevallen, zoals het bestaan van 2 bijzondere bomen in het paradijs bij Genesis. En dat terwijl ik niet beter wist dan dat er een was: een appelboom.

De levensboom en de boom van goed en kwaad ( de bewuste appelboom ).

Deze 2 bomen stonden op een lagere locatie, nl. onder die van Het Rijk der Hemelen.
Door het eten van de boom van goed en kwaad kwam de mens in een nog lagere locatie in het stoffelijke - terecht.
Daar dienden zij te werken aan een terugkeer naar het Rijk der Hemelen. Niet een voudig en dus zond God Jezus om de mens op het goede spoor te zetten.
Had de mens zijn bonus verdiend dan was er weer plaats in de hoogste locatie.
Dat ziet er zo uit:


Het een en ander is in een veel complexere vorm terug te vinden in de Kabbala-boom.


In het verlengde hiervan werd via een fraaie powerpointpresentatie onze reïncarnatie heel beeldend uit de doeken gedaan.


Te complex om zo maar weer te geven ( dit is echt het minumum ). Wel gaf het ook een uitgebreid beeld van stoffelijke, etherische, causale en mentale energievelden.
Dat ziet er ongeveer zo uit:


Wat mij verder bijgebleven is zijn de 3 zeven van Socrates:
Iemand wil in opgewonden staat iets over een ander aan Socrates vertellen en deze zegt: Heb je je verhaal al door de 3 zeven gehaald.
De ander kijkt hem sprakeloos aan.

Zeef 1: Is wat je mij wilt vertellen waar ?
Zeef 2: Is wat je mij wilt vertellen goed ?
Zeef 3: Is wat je mij wilt vertellen zinvol ?
 De ander zegt : nee, nee, nee. 

Socrates: 
Als je mij iets wilt vertellen wat niet waar, niet goed en niet zinvol is, dan is het beter te zwijgen.
Een wijze man.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten