donderdag 12 december 2013

JHW, een meditatief schilderij.

Zoals elke week is er een altaar, een focus- of bezinningsplek bij het dansen van de 5 Ritmes van Gabrielle Roth in Orion.
 
 
Vorige week was dit altaar zogezegd "aards" gericht en gekoppeld aan het thema van de avond: de Tribe.
Gedurende de avond werden er dynamische Tribe-dansen gedanst.
 
 
En......
 Ter gelegenheid van het Sinterklaasfeest werden alle schoenen van de aanwezigen ( de Tribe ) in een cirkel geplaatst.
R. had ervoor gezorgd dat de schoenen gevuld werden met geschenken.
Een oude traditie: geschenken naar het altaar brengen.
 
Deze week was er geen specifiek thema en heb ik gekozen voor een opstelling die voor mij - en voor vele anderen - een relatie legde met het licht in deze donkere periode van het jaar.
 
 
Ik vind het altijd weer mooi als ik n.a.v. zoiets vragen en reacties krijg. Zo zag M. een "overlopende" schaal in. Symbool van overvloed. Enkele anderen ervoeren een verwijzing naar spiritueel licht.
Heel licht zichtbaar zijn de letter JWH in de verticale zuil.
Of dat geen JHWH moest zijn ( het 4 letterwoord - tetragrammaton - voor Jahweh, God ) ?
 
Inmiddels ben ik ( bij gebrek aan dansende rabbi's ) op onderzoek uitgegaan.
JHW ( het oude Hebreeuws kende geen klinkers ) staat voor Jaw ( JW ) of Jahu.
Dit woord verving het oorspronkelijke woord voor God "El".
 
JHWH ( Ik ben die ik ben ) is een vervolg daarvan. De juiste uitspraak hiervan is in de loop der tijden verloren gegaan. Het mocht n.l. maar 1 keer per jaar door de Hogepriester uitgesproken worden ( zo heilig was het ).
Voor het dagelijks gebruik was er Elohim of Adonai als duiding van God.
 
 
Hallelu - Jah......betekent......Ere zei Jah.
Hallelujah !
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten