vrijdag 2 augustus 2024

Willem en deTurkse tortelduifjes.

 Vanochtend in Zevenhuizen ontmoette ik Willem ( een witte boxer ) en zijn baasje. 

Ze waren vroeg op pad vanwege de warmtegevoeligheid van Willem. Even leek het tot een confrontatie te komen tussen Willem en een naderende schaapshond, die dacht een pas geschoren schaap te zien. Na het afscheid van baasje en Willem nestelde ik mij op een bank onder de bomen en trok mijn Merlin app.

En het is inderdaad leuk om dan weer verschillende vogels te zien oppoppen. En als het geluid klinkt kleurt de naam even geel. Voor het eerst verstond ik een winterkoninkje en een kauw.


Ook de huiszwaluw en de houtduif kwamen voorbij. Mogelijk meegereisd vanuit Zundert. Ik realiseerde me dat ik er een nieuwe hobby heb bijgekregen. Nieuwsgierig geworden naar wie er al die jaren naar mij fluit en ook omdat veel vogels zingen. Niet de ransuit, dat is meer stemwerk.

Op weg naar de auto ontmoette ik de dame die mij deze app had aangereikt. Dankbaarheid ging naar haar uit, terwijl zij bramen plukte voor iets heerlijks. Haar dochter is ornitholoog en had als zodanig haar vleugels uitgeslagen. Ze doet veel aan spotten in de goede zin van het woord. Wat mij aan de spotvogel doet denken. Burl Ives en Patti Page zongen erover: Mockin'bird Hill.

https://youtu.be/8J3YEgxntoQ?si=B-t5FAMCIDMNSn6u

https://youtu.be/XCWHRxezFC0?si=6kvAOkXfIZv3ry_S

Inmiddels nader ik het open water van de roeibaan. De oeverloper en de meerkoet laten zich horen. Gezellig. Tijd voor een lichte lunch.

Meerkoet.
 Oeverloper.
 
Morgen verder....... Alhoewel: toch nog even naar buten geweest in een smalle groenstrook langs de nieuwe rijksweg. En dat leverde weer nieuw materiaal op:
 
de halsbandparkiet.

zanglijster

groene specht
 

De merel gaf tenslotte een uitgebreid concert.

 
 
 
 
Vandaag in Bleiswijk kwamen de Zwarte kraai, de Zwartkop, de Tjiftaf en de Meerkoet opnieuw in beeld en geluid.
 
zwarte kraai
 
Het was het begin van een nieuw aanbod:
 
de krakeend.
 
de koolmees.

 
boomkruiper

waterhoen

meerkoet
 
groenling

Al met al een mooie en groeiende collectie, waarin ook voor mij vreemde vogels als de groenling of de krakeend opduiken.


Wordt vervolgd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten