donderdag 9 maart 2023

Schilderworkshop: "kopzorgen" en nieuwe leporello's.

 Workshop: "Kopzorgen" en nieuwe Leporello's.

Vriendin Yvon had via "Brievenbuskunst" een uitnodiging gekregen om mee te doen aan een opdracht "kopzorgen". Die bestond uit een hoofd dat boven geopend was en daar mocht dan van alles naar buiten komen. Een bijna therapeutisch concept. En er waren variaties mogelijk ( zonder open schedel b.v. ). Al met al reden om een voorproefje te doen en dat zag er zo uit:

Een mooi idee dus ook voor de workshop op zondag en deze viel inderdaad in de smaak. De afspraak was minimaal 2 schilderijen te maken ( 60 x 40 cm ). Een waarbij echte kopzorgen domineerden en een waarbij het leven wat lichter en luchtiger werd gepresenteerd. Het leverde een bonte collectie op:

Voor mijzelf ontstond - in hoog tempo geschilderd - een onbedoeld 3-luik. Eerst een hoofd vol vuurkracht (daarin werd zowaar Mick Jagger gesignaleerd ) , de tweede had een veel koelere uitstraling, meer de waterkracht.

Een deelneemster met een klassieke achtergrond zag er Zeus en Poseidon in. Ook mooi, al wist ik toen niet dat Hades ook in de buurt was. Er was veel verf over en ik besloot de paletten uit te smeren en te bewerken. Dat leverde een even eenvoudig als intens schilderij op dat voor mij naadloos tussen de anderen paste.

Met enige verwondering constateerde ik achteraf dat ik recent een soortgelijk drieluik, maar zeer gestileerd gemaakt had. Met het verschil dat in het midden enerzijds de Zon en anderzijds de Schaduw te zien is. en dat alles onbewust.

Om het thema nog wat verder te exploreren kwam ik gisteren uit op dit schilderij. : Vrouw met rood haar.

Tussendoor kwamen er nieuwe leporello's van de band. Erg leuk om te verkopen of als geschenk te geven.




Henk, Rotterdam, 9 maart 2023.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten