zondag 29 september 2019

Kunsthal : Joanna Vasconcelos.

Kunsthal: Joana Vasconcelos.


Ik was al een tijdje niet meer in de Kunsthal geweest en dus werd het weer eens tijd voor een bezoek ( heerlijk die Rotterdampas ). On line zag ik dat er een expositie was van een feministe pur sang: Joana Vasconcelos.
 
 
 Zo te zien een vrouw met een groot hart en grote samengestelde beelden. Dikwijls met een enorme complexiteit. Zoals bijvoorbeeld dit hart, gemaakt van plastic wegwerpbestek. Op afstand is het niet te zien en draait het geheel als een gepassioneerd hart in het rond. Met op de achtergrond een ideaal stukje fado of flamenco.
 Of wat te zeggen van het enorme masker, opgebouwd uit spiegels, zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde.
 Haar lillicopter, zoals zij het noemt, heeft iets van de verenpracht van de dames bij het carnaval in Rio. De cockpit doet aan een poppenhuisje denken.
 Er hoeft vanavond niet afgewassen te worden......deze enorme schoenen zijn opgebouwd uit pannen en deksels. Een verrassend concept.
 Intussen hangt er ook iets groots en onbestemd in de lucht of liever aan het plafond. Organisch vrouwelijk en ook vrolijk zou ik het willen noemen. Met ontzettend veel details. Naar ik later hoorde heeft Joanna een team van 60 medewerkers.
 
Ook apart en mooi voor de huishoudbeurs zijn de strijkbout machines, dan wel robots.
 In haken is Joana ook thuis. Er is een veelheid van dieren te zien die een extra gehaakt huidje van haar hebben gekregen.
Het meeste werk lijkt echter te zitten in de kroonluchter, waar naar ik vernomen heb, 40.00 tampons hebben plaatsgenomen. Je zal er maar voor staan en er een nodig hebben.......
Al met al weer heel bijzonder.
Ja soms kan het niet gekker worden en dat is dan ook wel weer leuk.

Later kreeg ik van Yvon 3 foto's waarop te zien was hoe het een en ander werd neergehangen. Teamwerk.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten