zondag 29 september 2019

acapella gabrielli

Acapella Gabrielli.

Toen Wijnand mij vroeg of ik zin had om mee te gaan naar een concert in de Oude Kerk in Ouderkerk aan de IJssel en mijn reis naar Antwerpen niet doorging, hoefde ik niet lang te twijfelen. Ja, dus.
Ik was recent nog bij Smara net buiten Ouderkerk aan de IJssel geweest en ik wilde het dorp zelf ook wel eens zien. Ik kon er met de auto naar toe of met de fiets en de pont. Het werd het eerste en ik kon soepel parkeren ( jawel ) in het mini-stadshart.
De kerk lag vlakbij de dijk. Aan het mooi onderhouden interieur was te zien dat het hier om een protestantse kerk ging. Bij nader onderzoek was het ooit door katholieken gebouwd, maar in 1576 door de protestanten overgenomen.
Opmerkelijk waren de zeer oude plakkaten met daarop o.a. de 10 geboden. En voor het eerst sinds lange tijd kon ik ze op mijn gemak doorlezen. En zo werd mij duidelijk dat het geen goede zaak is om de vrouw, de dienstknecht, de dienstmaagd en de ezel van een ander te begeren.
Echt breken was helemaal taboe. Iets wat men zich tegenwoordig nog nauwelijks realiseert.

Het koor bestond uit een prachtige mix van mannen, vrouwen en hun kostbare goed  getrainde stemmen. Er werden liederen uit de Renaissance gezongen en ik kan niet anders zeggen als: prachtig.
Ook de akoestiek van de kerk werkte goed mee. En dat was mooi, want het concert werd tegelijkertijd op de radio gebracht.
De gevleugelde zang nodigde uit om plaats te nemen in een luie stoel van Prominent, maar helaas: de protestantse gestrengheid ( voelbaar in de banken ) maakte de zit wat ongemakkelijk ( ook al waren er wat losse kussentjes ).
Genieten mag, maar wel gelijk boete doen, ging zo door mijn hoofd.
Na afloop werd ons gevraagd om - het concert was gratis - toch een donatie te willen doen. Ik had daar geen probleem mee. Er was een mooi collectezakje dat ik later niet kon vinden en dus doneerden Wijnand en ik in 2 grote bussen in de hoop dat het toch goed terecht zou komen.
Naast de kerk stond een boom, die vermoedelijk ooit door koningin Wilhelmina was gepland. Het koper was ongekend mooi gepoetst, maar dat zal wel door een ander gedaan zijn.
Het was een mooie middag. Wijnand bedankt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten