zaterdag 1 november 2014

O solo mio op Tiengemeten.

Vandaag is een bijzondere dag. Iedereen onderweg en ter plaatse heeft het erover: Het is 1 november en het lijkt wel zomer. Onbewolkt, stralende zon, zachte zuiden wind en een aangename temperatuur.
Naar buiten dus.........
Mijn keuze valt opTiengemeten. Maar nu een keer met de fiets, om ook de uitersten van het eiland te verkennen.
 
Om 11.00 uur schuif ik op de pont - hou mij aan alle veiligheidseisen - en 10 minuten later ga ik op pad.
Ik ben een van de weinige fietsers op dat moment en ontkom niet aan een bewapende controle onderweg.
Het voelt spannend. Het bord vertelde 25 meter afstand te houden, maar als ik door wil wordt het 25 centimeter.
 Ik stap af en ga wat zingen. Schotse liedjes heb ik niet paraat , maar met Irish Blessing bereikt ik mijn doel: de Hooglanders mild gestemd van het pad en ik door.
Ik rijd naar de westkant van het eiland en ontdek daar een ideale logeerplek.
Het is niet verhuurd en dus bestaat de mogelijkheid het eens goed te bekijken: a room with a view en een mooie lichtval van binnen.
Hoewel ik nog wel twijfel of het ik wel het kan doen.......ik doe het en zo zit ik even later heerlijk te lunchen op het terras. Fiets naast het huis, zodat het lijkt of ik de huurder ben en dan gewoon genieten van de zon en het uitzicht.
Op de terugweg kom ik geen probleem tegen. De Hooglanders zien mij naderen en dat is voor hen genoeg om te doen of ze gek zijn.
 
 Jammer, had nog graag The Fields of Athery voor hen gezongen.
In de verte zie ik nog een huisje dat te huur is.
Dat lijkt me echter niks.
En even later bereik ik het hoogste punt van Tiengemeten.
Om 14.00 uur besluit ik terug te varen. Maar eerst kijk ik nog even in het ontmoetingscentrum naar de pasgeboren diertjes.
.
Ook kun je er fietsen en paarden huren.
Het ziet er allemaal heel verzorgd en klantvriendelijk uit.
Eenmaal terug aan de wal nestel ik mijzelf op een doodlopende weg in het boerenland om met koffie en koek te lezen in het van R. geleende boek:
Dieter Broers: Het is de tijd van de zon.
Positieve invloed van de zon op gezondheid en bewustzijn.
Hoe toepasselijk op deze 1ste november.
Ervaren en lezen komen zo mooi bij elkaar.
O sole mio.





.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten