maandag 15 april 2024

Schrijfcafé Janneke.

 Het is 15 april als we weer samenkomen in schrijfcafé Janneke. De inspiratiebron voor deze keer ligt in een filmpje over kunstwerken dat kortgeleden on line circuleerde.

In dit filmpje wordt telkens ingezoomd waarbij steeds weer een bekend kunstwerk in beeld komt. Het heeft iets van elke keer een volgende deur openen totdat men bij de essentie komt. We komen langs bij Münch. Kahlo, Van Gogh, Vermeer, Da Vinci, Friedrich, Goya ?,Michelangelo, Dali, Magritte, Picasso.........Vanmiddag kijken wij ernaar en maken een keuze: welk beeld geeft ons inspiratie voor een verhaal. Voor mij is dit Gustav Klimt: De Kus.

De Kus.

Levensreddend en levensbarend kan zo'n kus zijn. Zie de dame genieten van hetgeen haar overkomt. Het vormt een subtiele aanloop naar het scheppen van een goudkleurig nageslacht. Een overgave aan het leven. Het voortbestaan van de mens is goed verzekerd. Het schilderij trouwens ook.

Bij Doornroosje ( later Aurora in de bewerking van Maleficient ) en Sneeuwitje zag het er allemaal een stuk complexer uit. Je zal maar zo'n mooie levenslustige dochter hebben die in een eeuwige slaap valt. Paniek in de familie, paniek in het land. Tot dat er uiteindelijk een prins opduikt die met hartverbonden lippen de slapende levensbron van het intussen sterk afgekoelde prinsesje kan activeren. Soort van harde reset. Mooie verhalen zijn het.

En heel leerzaam: Neem nooit een mooie appel aan van foute vrouwen en ga vooral niet zitten spinnen in een torentje. Er komt alleen ellende van. Een soort Kus des Doods.

Levensreddend "kussen"( nou ja......leven inblazen ). Ze weten er alles van bij de EHBO, ambulance en de reddingsbrigade. Zij leren dat "onder de knie te krijgen". Wel even kloppen of het hart het wil binnen laten.

Een kus kan zoveel betekenen. Eens op De Parade in Rotterdam werd ik door Joris Linssen uitgenodigd op zijn podium deel te nemen aan een wedstrijd. Of ik gewonnen heb weet ik niet meer, maar zijn lieftallige assistentes drukten vele rode lippenstift-verrijkte kussen op mijn gezicht. Vervuld van trots liep ik verder over de Parade. Dagenlang mijn gezicht niet gewassen.

Haiku:

slaap kindje slaap

ja daar buiten rijdt een prins

o kus meelevend

Opdracht 2: welke kleur komt onmiddellijk op.  Goud. Maak een woordgedicht. Ik maak er een ten faveure van Janneke.

Gedegen voorbereiding

Ontwerpt mogelijkheden

Uitzonderlijke vondsten

Die lang blijven natrillen


Opdracht 3: schrijf een kort en relevant verhaal.

Lenie schildert.

O, Henk, wat leuk dat we weer gaan schilderen en dat voor het 15de jaar. Zij omhelst mij hartelijk en stevig. De toon is gezet. Nu het beeld nog. Dat ontstaat langzaam en gestaag. Er verschijnen meerdere bloemen en een klavertje met 4 blaadjes. Deze laatste richt zich vooral op de kijker. Bij de bloemen springt er vooral een mooie helderrode tulp op. Niet zo maar een ! Zij heeft verbinding met iets groots dat de vorm heeft van een engel / vlinder. Ik sta naast haar en zie dat zij vol overgave, met hart en ziel werkt. Helemaal in het moment. Ik hou daarvan.

De verbinding tussen beiden toont zich essentieel en wordt benadrukt door de uitstraling van zacht wit licht. Hier gebeurt het. De andere bloemen lijkt dit gebeuren wat te ontgaan en geluk blijft naar buiten gericht. Ik ken haar en de liefde voor de natuur en de tuin. Kom je binnenkort weer een keer kijken ? Daar zeg ik geen neen op. Ook daar is te zien wat zich hier in een beeld toont: haar  beleving, haar schilderij.


opdracht 4: schrijf een rondeel met 2 kernzinnen als basis.

helemaal in het moment

zij legt de verbinding tussen hart en ziel

zo Kairos

helemaal in het moment

het geluk kijkt naar buiten

zo onnodig

zij legt de verbinding tussen hart en ziel

helemaal in het moment. 

 

Met dank aan Janneke, Theo, Marjanne en Lenie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten