maandag 26 juni 2023

Uit het schrijfcafë 26 juni 2023.

 Uit het schrijfcafë.

Vandaag was het weer schrijfcafé Hoek. Vanmiddag in een wat grotere bezetting dan gewoonlijk.

Janneke had voor ons om te beginnen een Woordzoeker, een soort hersenkraker, waarin we 3 woorden moesten traceren. Niet echt mijn ding. Niet erg want de te vinden woorden stonden eronder ( ja, zo kan ik het ook, dacht ik ). Het werden: Associatief, Troost en Meditatief.

 

Associatief.

Dit komt als eerste boven  drijven en dat vind ik niet vreemd. Het is mij op het lijf geschreven. Alles is met alles verbonden en dat kan dan van alles opleveren. Gewoon ergens beginnen.

Ik herinner mij uit de tijd dat ik intensiever mediteerde er een soort van koepel boven mij verscheen waarin van alles zichtbaar werd ( het werkte nooit onder stress ) en wat er dan om vroeg met elkaar verbonden te worden. Soms bliksemsnel, soms met geduld. Voor het oplossen van problemen of het plannen van een proces, een brief, een schilderij, Whatever. Zien kan dan overgaan in schouwen.

Een meditatieve houding is m.i. onontbeerlijk voor een goed resultaat. Anders is het venster te klein en zullen er veel mogelijkheden buiten beeld blijven. Je bent dan meer aan het kijken.

Recent kwam ik in aanraking met EMDR, een vorm van psychotherapie. Een beeld en bijbehorend gevoel ( trigger ) uit het heden wordt in relatie gebracht met een soortgelijke situatie uit het verleden.  Dat beeld wordt gekaderd en de bijbehorende gevoelens kunnen hun vrije uitloop hebben. Associaties maken dat er steeds nieuwe deurtjes open gaan.


Intussen zorgen de psycholoog en een balk met snel bewegend gekleurd licht ervoor dat er een voortdurende afleiding plaatsvindt, terwijl de cliënt zijn of haar pijnlijke deurtjes blijft openen. Na de behandeling neemt de intensiteit van de oorspronkelijk trigger af. De beelden blijven. De beleving verandert.

 

Troost. 

Ted Troost ( nu ca.85 ). Ik vond hem een fenomeen. Hij zette de Haptonomie in Nederland op de kaart en hij deed dat vlak naast de Elisabethkerk, waar in de klokkentoren de door mij in 1956 gewassen Petrusklok zich dagelijks liet horen. Over associaties gesproken....... Mooi pand trouwens. Ted behandelde de hele mens: holistisch. Zo kreeg hij ook AZ uit Alkmaar in 1981 aan het landkampioenschap. Hij stapelde volgens Kees Kist ( what's in a name ) de spelers fysiek op elkaar. Dat gaf een onverbrekelijke band. Later werd dit nog wel gebruikt na het scoren van een belangrijk doelpunt ( maar dan vrijwillig ).

Nieuwsgierig als altijd wilde ik dat ook wel ervaren. Ik had een rugzak die mij soms dwars zat ook al wist ik dat toen nog niet. Ik kreeg mijn behandeling bij een andere topper uit die tijd in Bussum ( kon hem niet terug vinden ). Na afloop kon je een doos met 10 verse eieren van de huiskippen meenemen ( tegen betaling ).

Daar lag ik dan, grotendeels ontbloot, op mijn  buik op zijn werktafel. En hij masseerde en masseerde zo gaaf dat ik langzaam het haptonomie- Walhalla binnen gleed. Mijn rugzak smolt onder zijn handen. Eenmaal geheel ontspannen ging hij gelijk door met het tweede deel van de behandeling: hij sloeg met zijn vlakke hand hard op mijn rug. In een flits lag ik andersom, gereed om hem te kelen. Hij bewonderde mijn reflex, maar de manier waarop ik met pijn omging vond hij minder.

Ik heb die middag geen eieren bij hem gekocht. Te breekbaar.


ELFJE.

associatie

elke dag

vers van het

mes en altijd weer

associatief.

 

WOORDGEDICHT: meditatie.

meditatie

evalueert

directe

inzichten

ten gevolge van

associaties

tijdens

innerlijke 

evolutie


 


Evolutie.

 Innerlijke evolutie is anders dan innerlijke revolutie. Beiden kunnen tot verandering leiden. Het eerste is meer een natuurlijk proces dat tijd vraagt ( zonder oordeel, voortschrijdend ). Bij het tweede vindt er een manifestatie plaats van van alles waarover onvrede ontstaat en ontstaan is ( er wordt geoordeeld ). Revolutie, omwenteling door een plotselinge kracht van buiten ( zie haptonomie ) of van binnen uit. Een plotselinge koerswijziging, een ander gedrag ( indien mogelijk ). Veel hangt af van het resultaat en de eventuele nevenschade. De tijd zal het dan leren. Tijd heelt. Ook de (r)evolutie.

 

2 maal HAIKU

de revolutie

vaak van de hak op de tak

alles wordt anders

 

de evolutie

maakt regelmatig sprongen

en zelden teveel.

 

Henk van der Veen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten