zondag 5 februari 2023

Plussen en minnen.

 Plussen en minnen.

Gerard Cox zong er al over: Je had er maanden lang naar uitgekeken........Zoiets had ik deze week. De weersvoorspelling voor zondag was lenteachtig. Vanaf 10 uur zou de zon zich laten zien, 8 graden en wat is het dan heerlijk om een boswandeling te maken. Daar kwam bij dat mijn benzinetank en mijn accu nodig opgeladen moesten worden. Al met al een goede reden om België weer eens te bezoeken.


Zomerkoninkjes !

Het was wel wat regenachtig onderweg, maar dat leek snel voorbij te zijn bij het passeren van de grens. De lucht ging open en ik ademde mee. Weliswaar achter een vrachtauto, maar dat was maar even. Maar eerst even langs de pomp ( altijd een waar genoegen bij onze zuiderburen ). Dat viel echter mooi tegen. 1.76 euro voor een litertje E10. Het leek Nederland wel. Herinneringen aan vroegere tankbeurten met soms wel 30 cent per liter verschil kwamen op. Daar kon ik dan lekker boodschappen van doen. Ik rekende snel: 36 maal 5 cent is 1.80 euro voordeel. Een minpuntje. 

Dat ging snel voorbij toen ik bij de Carrefour mijn voorraad kwaliteitsbier kon aanvullen. Ze hadden nu ook van die kleine blikjes Stella Artois en die helpen goed bij het verminderen van alcoholgebruik in het algemeen. Helaas was er geen Duvel op voorraad. Een minnetje. De verse croissants lachten mij echter toe en ik stond mijzelf weer een warm worstenbroodje toe ( het was immers zondag ). Soepel passeerde ik de kassa en mocht een gratis zondagkrant meenemen voor bij de koffie. Buiten liet de zon zich zien.

Op dat moment ontsnapte mijn worstenbroodje via de bodem van het papieren zakje ( zwakke constructie ) en viel op het asfalt. Bah ! en Zonde ! gelukkig was zij gunstig op haar rug gevallen zodat de krokante bovenlaag los liet en het broodje te redden viel ( al had ik wel wat twijfel over tetanus ). Even later, diep vertrouwend op mijn afweersysteem gleed het met de verse koffie alsnog naar de plek waarvoor het bestemd was. Juichende smaakpapillen alom.


Even later nestelde ik mij op een stille plek in het bos ( verboden toegang stond er hoog op een boom, maar vermoedelijk was dat alleen voor hoogvliegers. Tijd voor een verfrissende wandeling. Helaas viel de zon veelvuldig weg en open de open plekken stond een strakke koude noordenwind. "Lente op Groenland" ging door mij heen. Toch was er een sprankje hoop: langs het pad groeide en bloeide maagdenpalm. Paarse bloemetjes begin februari en uitlopende scheuten !


Na een uurtje was ik weer terug in de auto. Deze keer voor de thee met chocolade en.......de zondagskrant, waarin uitgebreid werd stilgestaan bij het duel veldrijden tussen Mathieu van der Poel en Wout van Aert. Ook was er een Vlaamse complotdenker opgestapt. Veel opluchting achterlatend bij Vlaams Belang en veel anderen. Dat vroeg om een tweede omloop. Dit keer dwars door het wat zompige land. En toen was het mooi geweest. Feyenoord zou om half 3 PSV treffen en daar wilde ik bij zijn.


Terugrijden is dan noodzakelijk. Ik doe dat bij voorkeur samen met vers fruit. Deze keer Spaanse aardbeien. Door ze van tevoren door te snijden kan de geur zich ophopen in het doosje. En dat openen is een genot voor de frisse neus, die ik al had. Ik hoefde onderweg maar 3 keer te remmen. En dat is fijn. Thuis won Adri van Wout en speelde Feyenoord uiteindelijk gelijk tegen PSV terwijl het beter was.


Al met al een dag van plussen en minnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten