zondag 26 juni 2022

Recent gelezen boeken.

 Recent gelezen boeken.

Voor Corona was ik wel een schrijver, maar geen lezer. Daar kwam dus verandering in. Geen romans. Ik had zelf al teveel meegemaakt en gezien. Mijn oude liefde voor geschiedenis werd weer wakker. Eerst waren dat de prachtige boeken van Stephen Fry: Mythen, Helden en Troje.




 En Geert Mak.

Daarna verloor ik mijzelf in 1000 En 1 Nacht, bewerkt door de Nederlands-Iraanse schrijver Kader Abdolah. De beleving was zo intens, dat ik er halverwege een kop koffie overheen gooide, hetgeen mij een rekening van 21,50 en een handleiding voor 1000 nachten opleverde.

 
Tussen door passeerden  de vele avonturen van Asterix en Obelix en Lucky Luke. Ook een oude liefde : stripverhalen. En daar blijft het dan bij. Met name de tekeningen en de humor maken het tot een groot plezier. Mijn favoriet : de dochter van de veldheer.
 

 Daarna belandde ik bij Tom Holland en zijn verhalen over de Romeinse geschiedenis. Verhalen die mij weer deden verlangen naar series als I Claudius en Rome. Helaas niet op Netflix te zien. Rubicon was zijn eerste boek, maar dat moest besteld worden en ligt nu op mij te wachten. Dus eerst in het vervolg gedoken: De opkomst en de ondergang van het huis van Julius Caesar.


De geleidelijke overgang van de Republiek naar het Keizerrijk. Julius, Augustus, Tiberius, Caligula,  en Claudius, Nero en allen daaromheen passeren. Een veelal wrede wereld waarin machtswellust een grote rol speelt. Als Vespasianus de macht grijpt is het afgelopen met het huis van Caesar.

Om de tijd naar Rubicon te overbruggen vond ik een boek van Michael Palin over de ontdekkingsreizen rond 1840 in het Noordelijk en Zuidelijk poolgebied met de Erebus en de Tretot. Boeiende verhalen, waarin ook de tijdgeest en het Brittania rules the waves sterk doorklinkt.

Het schip is vrij recent gevonden onder het poolijs van de Noordpool. ik vond de naam eerste niet zo geslaagd omdat ik Ere-bus las. Erebus is echte de naam van een onderwereld-god en moest als zodanig schrik aanjagen bij vijandelijke schepen. Het schip heeft, ondanks dat het een oorlogsschip was, nooit echt gevochten. Michael schrijft het allemaal heel soepel op.

Het lezen van dit boek en de tussenstops naar de Zuidpool toe en terug roept ook beelden op die ik spontaan schilder, ondersteund door de CD van Stef Bos: Van Mpumalanga tot die Kaap.


Wordt vervolgd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten