dinsdag 10 januari 2017

The Offshore Experience.

Het Maritiem Museum in Rotterdam timmerde de laatste tijd flink aan de weg met hun OFFSHORE EXPERIENCE, een soort Panorama Mesdag, maar dan in het heden.
Nu was ik gek genoeg nog nooit in dit museum geweest en dus wilde ik mij wel aan dit experiment wagen.

Een eerdere poging had ik laten varen ( hoe toepasselijk ! ), omdat het Kerstvakantie was en het bezoekersaantal in die periode de spuigaten uitliep ( weer toepasse....). Bovendien moest ik minimaal 1.20 m zijn om mee te kunnen doen. Dit laatste was voor mij geen probleem.

En vanochtend, de scheepsbeschuit nog tussen mijn tanden, stond ik daar in alle vroegte. Het museum helemaal leeg en 2 dames aan de balie die mij vertelden dat ik gratis naar binnen kon. Een van hen had het vorige week heel benauwd ( zij maakte een toepasselijk gebaar ) gehad. Er waren die dag 1800 bezoekers geweest.

Na deze sociale interactie werd het tijd voor mijn offshore experience en ik moet zeggen: dat was even wennen. Van het ene op het andere moment belanddde ik in aan boord van een soort booreiland met rondom zee, zee en nog eens zee.


Het was nog slecht weer ook en ik vroeg mij af of ik toch niet een oliepak en een helm aan had moeten doen, zoals beneden was aangegeven.


In de verte lag een booreiland waar voorbereidingen werden getroffen voor de aflossing.
Toen ik vervolgens mijn kaartje in een apparaat had gestoken werd mij duidelijk dat ik:
a. langer was dan 1.30 meter
b. dat ik degene was die met twee rode bordjes de helikopter met de nieuwe bemanning moest laten landen op het platform.


In het begin voelde dat wat onwennig. Zo dook de helikopter op een gegeven moment onder het platform en kreeg ik een rode kaart. Maar zie: ik kreeg 'm weer "boven water" en kon 'm vrijwel moeiteloos laten landen.
Weliswaar een beetje op het randje, maar toch.

Het scorebord loofde mij en ik mocht door. Om olie te boren ( valt niet mee ), containers te laden ( werd wat rommelig aan dek ) en een goede plek te bepalen voor een windmolenpark ( cum laude ).


Iets verderop was een tanker uit de koers geraakt ( GPS- problemen ) en werd mij gevraagd deze in een zo neutraal mogelijke positie te houden.


Maar de echte off shore ervaring was iets verder. Daar was een deur, waardoor je zo naar Engeland  kon.


En daar het nu wel echt hard begon te waaien en de machines op volle toeren de stilte van de zee overstemden besloot ik naar de zeebodem te gaan.
Daar was het heel donker, maar af en toe verscheen er een duiker met een lasapparaat en een thermoskan verse koffie.


Ik ging snel terug naar boven. Daar waar nog allerlei educatieve projecten te zien waren.

                                  En natuurlijk veel schepen, zoals dit fraaie exemplaar.
                        Had iets schattigs en de bouwer had er alles aangedaan om niet over                                               boord te kunnen vallen.


Hoe anders en helemaal van nu was dit schip met een zogenaamde "bijlboeg", waardoor zij supersnel piraten, smokkelaars en drenkelingen konnen oppakken en helpen.


Gevuld en vervuld van alle indrukken besloot ik weer naar buiten te gaan.


Daar probeerde Ossip Zadkine zijn hoofd boven water te houden.
Symbolisch dan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten