maandag 12 november 2018

Keramiek en gekleurd glas.


 
Keramiek en gekleurd glas.
 
De afgelopen weken had ik er weer zin in : het maken van keramische objecten. Voor het eerst sinds tijden weer eens verse klei gekocht. En een glazuur met de prachtige naam van Schelpenluster.
 


Voordat ik hiermee aan de slag ging had ik nog een slapend project liggen en om dat te realiseren had ik een chassis nodig, waarin ik met gekleurd glas werkte.


 Eenmaal gebakken konden de eerder gemaakte wielen met de assen verbonden worden:
Mijn Boeddhawagen was klaar.


Met de feestdagen voor de boeg begon ik een object ( waar eerder veel belangstelling voor was ) opnieuw te maken. Waren de vorige versies nog wat experimenteel, deze keer nam ik wat meer tijd voor de afwerking en verfijning.


Op zich ziet dit er al fraai uit, echter een mooie kaars erin misstaat ook niet en in een donkere kamer dansen de figuren mee op de muur ( tenzij het windstil is ).

Inmiddels was de verwarming weer aan en dat betekende: droge of te droge lucht in de kamer. De standaard condensbakken had ik inmiddels wel gezien en dus ontwierp ik er twee. Heel praktisch ook. In het voorjaar gaan ze weer de oven in en komen er dan ontkalkt uit.


Pootjes eronder, zeilbootje erin en zo is er behalve een goede luchtvochtigheid ook humor op de cv.

 

Vervolgens ontwikkelde ik het idee om een soort van "lichtorgel" te maken. Eenvoudige vormen, geglazuurd met het eerder genoemde schelpenluster.
En natuurlijk met gekleurd glas aan de bodem.


Dat is op zich prima. Echter met kaarsjes erin.....


En voor wie zich afvraagt hoe dat zit met de oven: als de klei goed droog is wordt deze gebakken op ca. 990 gr. C. Daarna wordt het glazuur en het gekleurde glas aangebracht. Vervolgens wordt de oven opnieuw gestookt. In dit geval tot 1045 gr.C.

Dat ziet er van binnen zo uit....

Voor aankoop, informatie of bestelling, mail even naar arto.hotze@hotmail.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten