woensdag 10 september 2014

Schilderen met natuur in de natuur.

Vanochtend om 10.30 uur reis ik af naar Gouderak voor een schilderworkshop "in de natuur met de natuur". Ik ben uitgenodigd door A. Na een hartelijk welkom op de boerderij gaan wij naar de grote hooischuur, die een mooi uitzicht biedt op het altijd groene polderlandschap.
 
 
Voor andere kleuren kunnen we binnen terecht.
 A. heeft daar een grote tafels klaargezet met veel natuurlijke materialen en verf.


Zoals:  korenaren, schapenwol, zand, zaagsel, veren, diverse inkten, acrylverf en schelpen.
En Gesso als bindmiddel om met struktuur te werken.
 
 
Het buiten zijn levert ook veel vers geplukt materiaal.
 
 
Voor dat laatste heb ik eigenlijk geen tijd. Als ik verf zie, dan ben ik niet te stoppen: kwasten, paletmessen, gesso en materialen vullen al snel het eerste doek.
Smeren, druppelen, afdrukken, persen, kwasten. Alles mag.
Heerlijk als je niets hoeft te kunnen en het toch doet.
 
 
En terwijl dit doek ligt te drogen wordt ik geraakt door de krachtige zon die door de schuurdeuren naar binnen valt:
Het tweede schilderij neemt de gloed over.
 

Daarna is het tijd voor een even dynamische als veelkleurige lunch, waarbij sandwichspread, eieren en chocoladevlokken op een persoonlijke manier worden aangebracht op ruwgestructureerde boterhammen. Een lust voor het oog.
Helaas zo smakelijk dat ze er nu niet meer zijn.

 
Daarna krijg ik alle ruimte om nieuw materiaal te oogsten. Deze keer in de boomgaard. Het levert later deze dag een 2-3 dimensionaal schilderij op.
En nadat ik het grote schaap had bedankt voor zijn wollige bijdrage spoedde ik mij door de Gouwse landen naar huis.
 
 
A , M, M en A bedankt.
Het was weer een veelkleurige ervaring en dag.

 
Voilá: Couleur locale.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten