maandag 4 maart 2024

Nieuwe schilderijen 2024.

 


2024. 

Maart

27 maart. 

Schildersochtend op de Zernikeplaats. Thema: bomen.

De eerste is geïnspireerd door Matthew Wong. In dit geval mijn variatie met de combi van dichtbij en veraf. Het tweede schilderij, waarvan de rechtse de oorspronkelijke is, is omgekeerd - mogelijk mede door de gerichtheid - voor mij krachtiger.




 

16 maart. 

Vanmiddag weer schildersmiddag met als thema : lente. Het bracht deze 2 schilderijen voort:



Februari

 Ook dit jaar vloeit de verf via kwast en paletmes op het doek. Ik werk vrijwel altijd op het formaat 50 bij 60 cm. Met acrylverf op zwaar aquarel- of acrylpapier. Af en toe werk ik ook met collages, waarbij ik delen van oude schilderijen plaats in een nieuw geschilderd landschap. Dit geeft dikwijls een verrassende nieuwe werkelijkheid. 

 


januari 2024.


Bij dit al wat oudere schilderij voelde ik ontevredenheid. Strakke geometrische vormen. En dan ineens vliegen de paletmessen over het doek, als een storm. Ik ben er nu wel tevreden over.

Vandaag verscheen er een bergmassief, dat ook wel iets van een torenhoge golf had. Intens van kleur, maar niet dreigend. Ik zal het verderop gaan toepassen in een van mijn collages ( getransformeerd in wolkjes ).

Mijn verblijf in een klooster in Doetinchem met veel iconen bracht mij dit werk:

Dit schilderij is in feite de tegenhanger van het "gemaskerde engeltje "boven. Kracht, vuur, magie, lavastroom met een wereldlijk karakter.

Ik hoor dikwijls dat ik zoveel verschillend werk maak. Dat klopt ook wel. Het is maar net wat voor sfeer er aangeraakt wordt of op komt. Of waar ik door geïnspireerd raak.Op het wereldkoor Roots zongen we een "cottonsong" uit de tijd dat gevangenen of slaven op het land werkten. Anoniem. Youtube: Another man done gone. Ook als canon erg leuk.

Gisteren ben ik, na het verzamelen van diverse onderdelen uit andere schilderijen met collages begonnen. De schaar en de lijm nemen het over. Daarna werk ik het geheel af met stiften en acryl. En zo verschijnt nooit eerder gezien werk.

Wat heb je nu weer gemaakt ? vroeg een kijker vanochtend. Klimaatverandering kwam spontaan op. Recht beneden twee wegsmeltende ijskappen en links een dame die het erg warm heeft. Ik neem het waar, leg het vast en rij weer verder. Heerlijk zo'n busje.

Inmiddels ligt er al weer een nieuw concept op tafel. Iets met onder water ? We gaan het zien


Voila.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten