woensdag 7 februari 2024

De lente komt er aan.

Ik ben in Meer ( Hoogstraten ). Een prachtig en stil wandelgebied. Het loopt deels langs de Mark ( vissers hou je aan de regels ), deels door het bos en later in het seizoen de maïsvelden.



Vandaag is 6 april.

Het is vandaag 3 maart en voor het eerst sinds lange tijd is de wind in de polder gaan liggen. Ruimte en tijd om eens rond te lopen en te zien of alles lente-klaar is. De komende week is er eindelijk weer dagelijks zon op komst en een stijging van de temperatuur. Nu ziet alles er nog wat somber uit, maar de katjes geven alvast een preview.

Op veel plaatsen langs het water van de Rottermeren is het riet inmiddels verwijderd ( op sommige plaatsen zit nog een plukje, alsof punctuele maaiers aan het einde van hun werkdag waren aangekomen ) en dat geeft ogenschijnlijk een gevoel van kaalslag, maar straks zal het weer razendsnel opschieten.



 Bij de lokale restaurantjes als De Roerdomp en Meerenbos werkt men hard aan de voorbereiding van het seizoen. De Roerdomp is zelfs bezig met een nieuwe aanbouw.

Onderweg zie ik dat er in het vogelreservaat "de Koornmolen" zoveel hout is gekapt dat het mogelijk is om naar Zevenhuizen te kijken. Home van vele aalscholvers, die hoog in de bomen op hun nesten wiegen.

Zelfs de oude trainingsplek voor politiehonden ( De Verdediger ) is open gelegd. Voor het eerst sinds lang kan ik erin lopen en zien wat de tijd en de natuur daar tussen het struikgewas heeft gemaakt: Wonderlijke architectuur die niet zou misstaan in films als Raiders of the lost Ark.


Ik moet even wachten. Ik stuit op wat behoeftige fietsers die in het kreupelhout hun overtollige bagage laten vallen. Helaas opruimen is er niet bij. Het blijft bij snateren.

Ik loop verder richting recreatiepark Landal.  De akkers zijn omgeploegd, de sloten ook hier ontriet.

Terug bij de Willem Alexander roeibaan is het zoals altijd weids en stil. Via een brug kom ik weer op de parkeerplaats die vandaag privé is. Dat zal vermoedelijk snel veranderen als de lente daar is......misschien morgen al.


Later op de dag kwam ik nog langs de Zevenhuizerplas. Ook daar was het stiller dan ooit.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten