maandag 3 juli 2017

Even een weekendje er tussenuit.

Even een weekendje op stap.

Heerlijk hoor, even een weekendje naar oma. Pappa bracht mij naar Leerdam en daar stapte ik over in de auto van oma. Neen, slapen deed ik niet. Ik wilde wel eens zien waar we langs reden.
Die nacht droomde ik van heel veel knikkers en hoe ik daarmee speelde.
En toen ik de volgende morgen wakker werd lagen ze allemaal op het tapijt in de kamer. Maar eerst gingen we eten en naar de bibliotheek om 2 leukle boekjes te halen. Een over ruzie, die goed kwam en een over dieren die ( toch ) niet bang waren van spoken. 
Boeiend hoor !
Oma rolde voor mij het langste papiervel van de hele wereld uit en ik mocht met viltstiften een wereldreis maken. Allemaal heel leuk. Ik ben in één dag overal geweest. Oma reisde steeds een beetje met mij mee, maar zat onderweg wel veel op terrasjes ( de rode puntjes ).
De volgende dag kwam opa Henk. Ik wilde hem tegemoet lopen in de tuin. Het hoge gras was heel erg nat en dus had ik een nieuwe broek en sokken nodig. De oude liet ik achter.
Henk had kaboutergebakjes meegenomen van de banketbakker en die waren zo lekker, dat ik zonder te proeven er al van kon genieten.
Daarna ging ik met opa tekenen. Hoe ik mij kon verstoppen, mijn schat kon begraven, een duik in bad kon nemen of mijn auto's netjes parkeren. Dat zag er leuk uit.......
 Al plaatste ik er later ook wel wat kanttekeningen bij.
Wij vonden het een goed idee om wat wij getekend hadden ook in de praktijk te brengen. De keuken, waar oma gisteren nog van die lekkere pannenkoekjes bakt, vonden wij een geschikte plek.
 
Dat verstoppen ging zo goed dat opa in het geheim een foto maakte, waarop je mij toch kon zien . Slim hoor !
Intussen ontdekte oma dat mijn tomeloze energie in huis, ook buitenshuis ingezet kon worden en zo kwamen we in Tholen. Daar konden we fijn uitwaaien en er was een heel groot water.
Tijd voor ons om de dijken even te inspecteren. We deden eerst net of het eb was en daarna vloed.
Opa bracht dat zoals gebruikelijk weer helder in beeld.
En toen zagen we vissers, die een stuk vis in het water lieten zakken. Als de vis in het water lag kwamen krabbetjes het vastpakken. De vissers haalden zo de vasthoudende krabbetjes uit het water en deden ze in een emmer met een theedoekje erover. Ik vond het wel erg druk in de emmer, tsjonge.
 
Tussendoor wilden even op een bankje zitten. Een goed idee, maar dat ging niet helemaal goed.
Je moest er heel grote billen voor hebben.
Natuurlijk wilde oma weer een van haar favoriete spelletjes spelen: verstoppertje. En dus deed ik of dat helemaal nieuw voor mij was. Wij moesten om beurten verstoppen en zoeken. Dat viel niet altijd mee. Het gras was erg hoog.
Een keer kon opa ons bijna niet vinden. Dat was spannend, ook voor hem, want hij was met ons meegereden en dan zou hij niet kunnen voorlezen over bange eend. Gelukkig zag hij ons in de bosjes zitten.
Moe en uitgewaaid gingen we terug naar huis, waar oma na een horizontale boeklezing lekkere hapjes ging maken ( stoofvlees met bloemkool, boontjes en aardappeltjes ).
En opa Henk, die mij de vorige keer italiaans leerde ( Giro d 'Ítalia !!!!) , leerde mij nu 3 woordjes france: Tour de France !!! Samen oefenden voor de televisie, waar gekleurde mannetjes in de regen fietsten.
En toen was het weekend voorbij. Het was heel leuk geweest en ik was weer 2 dagen groter geworden. En dat is fijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten