China: uitvinders van de boekdrukkunst ( Korea losse letters ), buskruit ( vuurwerk ) en kanonnen, schrijfpapier, etc.

Onlangs verscheen Het logboek van de zeevaarder. Hierin neemt poolreiziger Huw Lewis-Jones de lezer mee op ontdekkingsreis. Aan de hand van originele logboeken, brieven en dagboeken volgt hij de reizen van bekende kapiteins, maar ook van matrozen, scheepskoks, chirurgijns, kunstenaars en avonturiers. Ook schrijft hij over de Chinese eunuch-admiraal Zheng He (1371–1435), aanvoerder van de grootste armada’s aller tijden. Rond 1000 produceerden zij al 100.000 ton ijzer.

Zheng He, hofeunuch in de Chinese Ming-dynastie, bereikte de top van de keizerlijke hiërarchie als een soort admiraal-diplomaat die het bevel voer over de grootste vloot houten schepen die de wereld ooit had gezien. Enorme jonken met negen masten, die de Chinezen bao chuan noemden, werden als schatschepen volgeladen met porselein, zijde en verfijnde kunstvoorwerpen die geruild konden worden voor alles wat het Rijk van het Midden verlangde: ivoor, de hoorn van de neushoorn en het schild van de schildpad, waardevolle stenen, zeldzaam hout, wierook, medicijnen en parels.

In de korte periode onder He’s gezag, tussen 1405 en 1433, maakte de vloot zeven epische reizen door de Chinese Zee en de Indische Oceaan, van Taiwan tot aan de Perzische Golf en de oostkust van Afrika. Via Arabische handelaars hadden de Chinezen over Europa gehoord, maar aangezien het ‘verre westen’ slechts wol en wijn bood, hadden ze geen interesse daarheen te gaan. Admiraal He moet een soort logboek hebben bijgehouden, en ook kaarten hebben getekend, maar de originele manuscripten zijn verloren gegaan. Eeuwenlang wist bijna niemand buiten China van zijn reizen, en ook in eigen land werd veel verzwegen. Een nieuwe keizer wilde geen nieuwe schepen financieren, verbood overzeese reizen en besteedde zijn middelen aan het bouwen van de Chinese Muur. Aan He werd zijn plek in de geschiedenis ontnomen. Ook latere keizers vreesden dat He’s reizen anderen tot vergelijkbare initiatieven konden inspireren.

De Chinezen zeggen alles al te hebben en stoppen hun expansie.

De Europese landen daarentegen gaan juist heel veel op expeditie de wereld in. Ook qua wapen technologie en technologie algemeen snellen zij vooruit. De Chinezen drukken een beetje. In Europa ontstaat een drukgolf rond 1500. Reformatie.

Ook zijn er veel oorlogen, waarbij steeds geavanceerdere wapens ontwikkeld worden. Wat in Europa bijzonder was, was dat men kanonnen op schepen ging plaatsen.


 
Rond 1300 werd de leesbril uitgevonden in Pisa. Er waren wellicht veel mensen die konden en wilden lezen. Vooral ook bij het ouder worden. Vanuit Venetié naar China geëxporteerd. Ook mechanische klokken geëxporteerd. Europa: notenschrift, dubbele boekhouding. Rond 1500 is men op het niveau van China in 1000.

Ontdekkingsreizen met commercieel doel. Er ontstaat een mondiale gemeenschap. De Islam had de zijderoutes afgesloten. dus nieuwe handelroutes gezocht. Portugezen, Spanjaarden, Nederlanders, Engelsen.

Ze veroveren de Oost Aziatische markt met grof geweld. 50% - 90 % van de oorspronkelijke bevolking dood door contact met Europeanen. Chinezen niet geschikt als slaaf. Begin slavernij. Tabak, suiker en katoen.  Europa zich verrijkt.

H8.

De industriële revolutie. 

17de eeuw Holland domineert ( een wonder in alle opzichten, 5 miljoen schilderijen, onze wetenschappers). Spanje en Portugal naar achteren. Dan Engeland. Nu USA. 

Edelmetaal invoer. Piet Hein ! Goud en zilver uit Amerika. 

 

Holland: grote turfindustrie. Polders door afgraving. Als brandstof voor de industrie niet geschikt. En er was geen ijzer in Nederland. De Engelsen hadden het wel. Ze hadden wel een grote houttekort. Ca.1300 stookte men al kolen. Er liep veel water in de mijnen, dus werd de stoommachine uitgevonden ( 1698 ). Hier begint het.

Houtskool was heel schaars ( houttekort ) en cokes niet. Van kolen cokes maken ( gassen eruit ) en dat gebruiken voor de ijzerproduktie. Stoommachine ook buiten de mijn: op een wagentje ? Trein en rails ( waren al in de mijnen, getrokken door pony's.

Alle grandeur in Europa is het gevolg van onderdrukking en uitbuiting.

James Watt. De eerste stoomtrein gebouwd door een ander.


1800. Textielindustrie in Engeland. Allemaal ontwikkelt door amateurs. De fiets werd maar niet uitgevonden ( velocipede ). Pas in 1900. Na 1880 overstijgt de Verenigde Staten en voor de auto is het Duitsland ( het beste op universitair gebied, grote Duitse bedrijven ). Japan ( Toyota GM voorbij ).

De voorsprong die het Westen had op India en China blijt nu van tijdelijke aard. Beide landen zijn grote spelers geworden. Vooral de Chinezen hebben een enorme inhaalslag gemaakt. Uiteindelijk zal de hele wereld geïndustrialiseerd zijn. Al maken we dat niet meer mee ( zie Afrika ). Als dat zo is dan is vervoer over de wereld niet meer nodig. Ieder land kan zijn eigen spullen produceren en de containers kunnen weg.