zaterdag 11 oktober 2025

Iris van Herpen in de Kunsthal.

 Ik had er zin in. En ik kan niets anders zeggen alsdat deze tentoonstelling tot mijn top 3 van 2025 behoort. Naast de Glas Triënnale in Amersfoort en De Fenix . Op 4 Jan van Lokhorst, vooral ook door de positionering in de Gouwekerk.

Ik had nooit eerder over haar gehoord, terwijl zij wereldberoemd was. Vermoedelijk kom ik te weinig in de Bijenkorf. Iris van Herpen ( (1984 ) staat bekend als een avantgardistische couturier. Ze ontwikkelt innovatieve technieken die zij koppelt aan klassiek vakmanschap van de haute couture. In Sculpting the Senses brengt de Kunsthal ca. 100 van haar creaties en nog meer.


 Deze expositie betreden voelt als binnen gaan in een caleidoscopische wereld vol van vorm, kleur en inspiratiebronnen. Aan de hand van 9 thema's en een rariteitenkabinet wordt ik meegenomen in haar multidisciplinaire wereld. De kunstenaar Salvador Breed tekent voor de indrukwekkende vormgeving van deze tentoonstelling.

 


 

Heel bijzonder is de alom aanwezige spiegelbeek langs de beelden, die de beelden reflecteert.

Iris bestudeert de anatomische vormen van lichamen. Ze analyseert skeletten, spieren, bindweefsel. De inspiratie die onder de huid ligt brengt zij naar buiten en transformeert het naar couture.



Iris van Herpen

Zij groeit op in Wamel. Ze ontdekt haar passie voor mode voor het eerst op de zolder van haar grootmoeder, waar ze stuit op een mini-museum van kledingstukken en kostuums die haar blik naar een ander tijdperk openden. Na haar studie aan de ArtEZ University of the Arts in Arnhem werkt ze voor Alexander McQueen in Londen en bij Claudy Jongstra in Amsterdam. In 2007 richt ze haar eigen label op en presenteert ze haar eerste collectie tijdens Amsterdam Fashion Week. In 2011, op 27-jarige leeftijd, wordt Van Herpen lid van Chambre Syndicale de La Haute Couture in Parijs. Haar creaties zijn opgenomen in de collecties van onder andere het Victoria & Albert Museum in Londen and The Metropolitan Museum of Art in New York.

Zij haalt ook het nieuws met een jurk gemaakt van levende algen. Deze staat in een speciale vitrine, waarin de leefomstandigheden zo goed mogelijk nagebootst worden.






Wamel, haar geboorteplaats ligt dicht bij Den Bosch, de stad van de 15de eeuwse schilder Hiëronymus Bosch. Ze verdiept zich in de door hem afgebeelde figuren, de allegorie, de mystiek en alchemie. Het samensmelten van mens en dier tot mythische wezens. En de wereld van de angst die daar zo manifest is.


En na de duisternis is er weer het licht. Feestelijk vorm gegeven.
 





Al snel ontstaat de neiging om al deze bijzondere materialen aan te willen raken en dat mag natuurlijk niet. Om hieraan tegemoet te komen heeft Iris een tafel met dit materiaal ingericht. Voelen mag.
 

 

Het kost mij moeite op de expositie te verlaten. Ik besluit nog een keer door alle ruimtes terug te lopen en ontdek dat het inmiddels erg druk is geworden. Eenmaal buiten voelt de wereld kaal, koud en grijs. Ik verlang naar koffie en iets hartigs.
 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten